Vodni
stolp v Divači, kamnita stavba, ki so jo zgradili v sklopu južne železnice leta
1857, bo zaradi širjenja železniške postaje porušena. Tako bo padel še en
tehnološki spomenik, ki ga država ni zaščitila. V gradbene odpadke pa se bo
spremenilo še več kamnite tehnološke dediščine. Avstrijci so podobno dediščino uvrstili na seznam Unescove dediščine
DIVAČA
- Zaradi širjenja železniške postaje v Divači in posledično tudi načrtovane
gradnje drugega tira do Kopra bodo porušili več kamnitih stavb, ki so bile
zgrajene pred poldrugim stoletjem.
Poleg
dvoločnega kamnitega mosta, o katerem smo že pisali, bo padla tudi kamnita
stavba, ki od daleč ne izgleda nič posebnega. Ko stopimo bliže, pa vidimo, da
gre za lep kamnoseški izdelek, ročno delo, kakršnih danes sploh ne gradijo več.
Hkrati
s progo so gradili vodovod
Stavba
je bila zgrajena nekaj pred letom 1857, ko je Dunaj skozi Divačo dobil železniško
povezavo s Trstom. Južni odsek proge je bil izjemen tehnični zalogaj. Najprej
so morali premostiti Ljubljansko barje in se pri Postojni vzpeti na 603 metre
nadmorske višine. Tako je nastal velikanski dvonadstropni borovniški viadukt,
ki je bil desetletja največji zidani most v Srednji Evropi. Drugi dosežek je
bila preskrba z vodo po suhem Krasu, saj so jo parne lokomotive nujno
potrebovale. Vodovod je iz dveh zbiralnikov pri Gornjih Ležečah napajal
železniške postaje v Divači, Sežani, Proseku in Nabrežini. Otvoritev proge
julija 1857 je bila hkrati tudi otvoritev tržaškega vodovoda.
Eni
dediščino rušijo
Najboljši
slovenski poznavalec tehnološke dediščine, mag. Tadej Brate, meni, da bi morali
kraški del Južne železnice po zgledu drugega tehnološko zahtevnega dela proge,
avstrijskega Semmeringa, zaščititi. Slednji je celo na seznamu svetovne
dediščine Unesca. Isto meni tudi za Bohinjsko železnico v Posočju. “Neumni smo,
da tega ne naredimo. Lahko bi uvedli vsaj muzejske vlake na teh progah,”
predlaga. O vodnem stolpu pravi, da je zaradi svojega namena, oskrbe parnih
lokomotiv z vodo, “nekaj posebnega” in hkrati “izredno lep kamnoseški izdelek”.
Kako
je lahko investitor dobil soglasje za rušenje te stavbe? V roki ima vsa
potrebna dovoljenja. Zavod za kulturno dediščino smo zato vprašali, kakšna je
bila strokovna podlaga za to, ali i bi se danes zgodilo isto in kaj meni o tej
zgradbi stroka. Po nekaj dneh so nam odgovorili na kratko: “Železniške postaje
v Divači nimamo evidentirane kot dediščino. Zato za rušitev stolpa niso
potrebovali našega soglasja. Vodni stolp, ki je ob postaji, je bil dolgo nazaj
predelan v stanovanje.” Dobili smo tudi mnenje strokovnjaka z Zavoda, ki nam je
v neformalnem pogovoru zatrdil, da je to napaka zavoda.
Drugi
z dediščino služijo
Kaj
bi lahko bila alternativa rušenju? V kolikor bi divaška železniška postaja
postala turistična točka z velikim številom starih objektov, bi jim morali dati
nov pomen, podobno kot so to storili že marsikje. Poglejmo dva primera.
V
Šentjurju pri Celju so pred dvanajstimi leti iz preproste lesene lope, nekdanje
kretniške postojanke, uredili muzej Južne železnice. Zaradi zanimanja so muzej
nato razširili še na prometni urad iz časa avstrijskega cesarja Franca Jožefa,
ki je bil prvi uradni potnik na južni železnici tudi v Divači.
Fasada vodnega stolpa iz ročno klesanega repenskega apnenca je izdelana zelo natančno |
Drugi
primer je V Luksemburgu, kjer je del stare proge z železniško postajo
Fond-de-Gras postal muzej na prostem z imenom Train 1900. Turiste vozijo z
vlaki iz različnih zgodovinskih obdobij, kar je posebej privlačno za šolske skupine.
Na končni postaji je tudi stara gostilnica, da starši lažje počakajo na
zamenjavo vlakovnih kompozicij. Muzejski vlaki vozijo večkrat na dan med majem
in septembrom že več kot 40 let. S projektom so ustvarili precej novih
zaposlitev, posebej težje zaposljivih ljudi. Danes je zaposlenih 40 delavcev,
honorarnih sodelavcev pa še dodatnih 150. Cena povratne vozovnice pa je 12
evrov po osebi.
Podobnih
primerov oživljenih železniških prog bi po svetu našli še veliko. Samo v Veliki
Britaniji je trenutno že sto obnovljenih prog.
Vodnega
stolpa ne smemo zamenjevati s takoimenovano cesarsko 'štirno', ki jo opazimo ob
prihodu v Divačo čez kamniti most na desni strani. To je “Vodni rezervoar EŠD
7368”, katerega zunanjost bolj kot na vodohran spominja na božji hram in je
registriran kot “nepremična kulturna dediščina”. Podobna stavba je bila nekoč
tudi v Sežani, a je danes ni več.
Zasilna rešitev:
prestavitev k jami
Edina
možna rešitev v tem trenutku se zdi prestavitev. Divaški občinski svetnik in
arhitekt Stojan Lipolt predlaga, da bi vodni stolp na novo postavili pred
vhodom v Divaško jamo. Tam bi stavbo lahko uporabljali jamarji ali pa bi v njej
uredili turistično točko. Divaško jamo bi namreč po Lipoltovem mnenju lahko
tudi turistično tržili.
Objavljeno v dnevniku Primorske novice februarja 2012
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)