V
Las Vegasu imajo veliko več igralnic kot v Sloveniji. Zgradili so jih v vseh
mogočih oblikah. V vsej poplavi kiča, ki spremlja igralnice po vsem svetu, pa
verjetno ne bomo našli prav nobene, ki bi jo uredili kar v - mrliški vežici. V
tem je Slovenija edinstvena.
Gorico
so včasih zaradi močne judovske skupnosti, ki je živela tam, imenovali kar
Jeruzalem na Soči. Goriški Judje so bili prisotni v mestu že ob njegovem
nastanku in se kljub preganjanjem ohranili vse do danes. Najhujše je bilo v
času druge svetovne vojne, ko je holokavst terjal žrtve tudi v fašistični
Italiji.
Goriški
geto
“Judje
so se ukvarjali v glavnem z denarnimi posli in trgovino. Njihovo prvotno
domovanje je bilo v starem delu mesta, stisnjeno v pobočje pod gradom, konec
17. stoletja pa so jim mestne oblasti dodelile nov prostor za naselitev - geto
v današnji Ascolijevi ulici. Vrata geta so se zapirala ob sončnem zahodu. Tako
so goriški Judje živeli povsem ločeno od someščanov,” pripoveduje Novogoričan po rodu iz Vrtojbe, magister
zgodovine Renato Podbersič.
Se
pa je položaj goriških Judov skozi čas izboljševal, pravi novogoriški
zgodovinar: “Sredi 19. stoletja so v getu živeli le najrevnejši, ki so
predstavljali le dobro petino goriške judovske skupnosti. Bogatejši so se
naselili na prestižnih mestnih lokacijah, na Korzu in na Travniku. V glavnem so
sprejemali italijanske politične cilje in iredentistično gibanje.”
Podbersič
ocenjuje maloštevilno judovsko skupnost (največja je bila leta 1850, ko je
štela 314 ljudi) kot zelo pomemben dejavnik mestnega življenja.
Obračun
Ko
je fašistična oblast na predvečer druge svetovne vojne sprejela protijudovsko
zakonodajo, je ta prizadela tudi Gorico. Priljubljeni zdravnik Silvio Morpugro,
član ene najuglednejših starih meščanskih družin, ni smel več javno opravljati
svojega poklica. Nato so ulico v nekdanjem getu, imenovano po goriškem
jezikoslovcu Graziadiu Isaiu Ascoliju (1829-1907) preimenovali v Via Tunisi.
Pomlad leta 1942 je za Jude prinesla prisilno delo. Nadzor resda ni bil
najstrožji, a moški so morali delati na solkanski žagi, ženske pa v glavnem
šivati za vojsko.
Po
kapitualciji Italije in prihodu nemške vojske so se začele aretacije. Nekaj
goriških Judov je zato pobegnilo na jug Italije ali na podeželje, znana brata
Giacomo in Tulio Donati pa sta padla v partizanih.
Končni
obračun so Nemci sprožili 23. novembra 1943 zvečer. S pomočjo policijskih
seznamov so v raciji zajeli 29 Judov, ki so svojo kalvarijo začeli v goriških
zaporih, nadaljevali v tržaškem Coroneu in sklenili v zloglasnem
koncentracijskem taborišču Auschwitz. Iskanje pa se je še nadaljevalo, tako da
so na enosmerno pot z vlakom skupaj poslali 48 ljudi. Ta pregon sta preživela
le dva. Najmlajša žrtev uničevalnega taborišča je bil štirimesečni Bruno
Farber. Premoženje goriških Judov je bilo med drugo svetovno vojno zaplenjeno. Svete knjige, obredno posodje in arhiv so raznesli. Pri tem so pomagali tudi nekateri goriški meščani.
Pokopališče
je simbol
Judovsko
pokopališče v Rožni Dolini je simbol skupnosti, ki je v vihri druge svetovne
vojne skoraj povsem izginila. Goriški Judje so svoje umrle pokopavali na
posebnem kraju, kot sta to zahtevala krščanski odnos do Judov in pa tudi
judovsko izročilo (talmud), ki veleva pokop izven naselja.
Na
nagrobnikih danes imen ni več veliko. Se torej sploh ve, kdo je tu pokopan?
“Prvi popis grobov leta 1876 beleži 692 nagrobnikov, ki so bili kasneje tudi
označeni. Ta seznam grobov, pozneje večkrat izpopolnjen, hrani tržaška judovska
skupnost. Tržaški rabin namreč danes skrbi za maloštevilne goriške Jude.
Goriški Judje so pokopališče uporabljali do razmejitve leta 1947, ko so grobovi
dosegli število 900,” odgovarja Podbersič.
Nagrobniki
so iz različnih obdobij. “Najstarejši so stari več kot 700 let in so bili v
Rožno Dolino prineseni od drugod, celo iz Maribora. Tamkajšnjo judovsko
skupnost so prizadela srednjeveška preganjanja, tako kot številne judovske
skupnosti po Evropi, in preživeli so se zatekli tudi na Goriško. Od tod izvira
znani goriški judovski priimek Morpurgo,” pojasnjuje Podbersič. Na starejših nagrobnikih najdemo napise v hebrejščini, na tistih izpred sto let pa tudi v italijanščini ali nemščini. Na nagrobnikih najdemo tako nemške (aškenazitske) kot tudi španske (sefardske) vplive.
Holokavst je
uničil nekdanjo cvetočo judovsko skupnost ob Soči. Še danes pa se Judje od
drugod zbirajo v Rožni Dolini v dneh pred judovskim novim letom
(rosh-ha-shana), da z molitvijo (kaddish) počastijo spomin na umrle.
Tudi
turisti iz Izraela niso prav redki gosti. V Rožni Dolini so namreč pokopane
tudi znamenite osebnosti goriške judovske skupnosti: filozof in pesnik Carlo Michelstaedter, rabin Izak Samuel Regio, pisateljica Carolina Coen Luzzato in
zdravnik Silvio Morpurgo.
Ob
pokopališču v Rožni Dolini je tudi mrliška vežica iz leta 1929. Porušeno vežico
je judovska skupnost leta 1977 predala krajevni skupnosti, nato pa so v njej
odprli - igralnico. Že več let krajevne oblasti obljubljajo, da bo tega kmalu konec.
Kdaj se bo to res zgodilo, pa je težko napovedati.
TINO
MAMIĆ
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)