Preskoči na glavno vsebino

"Svoboda govora je vendar ustavno zaščitena!"

O stanju v slovenskem medijskem prostoru in cenzuri smo se pogovarjali z novinarjem Primorskih novic Tinom Mamićem. Pred leti je bil urednik tega primorskega dnevnika. Več let je bil tudi član programskega sveta RTV Slovenija.
Tino. Če se prav spomnim, se je tvoja opaznejša novinarska pot začela na reviji in Radiu Ognjišče?
Že pred diplomo na zgodovini in novinarstvu sem začel delati na reviji Ognjišče, kjer sem bil eden od urednikov, hkrati pa sem vodil tudi regionalni studio Radia Ognjišče v Kopru, ki je bil pred nekaj leti ukinjen. Po petih letih sem se prijavil na razpis za korektorja za slovenski uradni list EU v Luksemburgu, kjer smo nato z družino živeli dve leti. Nekaj časa sem delal še kot novinar spletnih strani Evropske komisije v Bruslju. Tam sem dobil vabilo Primorskih novic, ki so ravno postale dnevnik. Takratni odgovorni urednik Bojan Gluhak mi je rekel, da potrebujejo novinarja za zunanjo politiko in nekoga, ki »misli malo drugače«. In smo se preselili nazaj v Koper.
Nekako se mi zdi, da predstavlja začasni vrhunec tvoje novinarske poti urednikovanje na »rdečih« Primorskih novicah. Ali se morda motim?
V nekem smislu lahko rečem, da je to bil prelom za časnik, ki je bil v zgodovini glasilo vladajoče partije. Svetovnonazorsko je bila uredniška politika tudi po osamosvojitvi vedno naklonjena levi politični opciji, kar so ugotovile tudi raziskave. Uredniško politiko sem zastavil tako, da nisem hotel navijati za noben tabor. Vsebinsko pa sem zahteval, da se vedno objavlja mnenja z obeh strani v približno enaki meri. To mi ni uspelo, saj je ob vsaki malenkosti name planil aktiv zaposlenih, društvo novinarjev in sindikat. Ko sem za en teden umaknil objavo intervjuja z obrobno umetnico, ker sem hotel prej v dogovoru z njo umakniti besedno zvezo »krvoločni Janševi generali«, so začeli skoraj stavkati in me v javnosti obtoževali cenzure. A vendarle se je prostor časnika odprl, saj sem začel objavljati tudi do takrat prepovedane teme in mnenja nezaželenih avtorjev. Število bolniških je po mojem imenovanju naraslo za 100 odstotkov in začela se je bela stavka. A vendar sem za desetino povečal število strani in učinkovitost zaposlenih. Rezultati so bili jasni: v nasprotju z drugimi časopisi se je prodaja začela večati. Prej je bil trend padajoč. Trend rasti se je nadaljeval do meseca, ko me je direktor ob pomoči zunanjih in notranjih pravovernih odstavil. Noben urednik dnevnoinformativnega dnevnika v državi se v zadnjem desetletju ne more pohvaliti, da mu je naklada pol leta rasla. To je dokaz, da je medijski prostor neuravnotežen in da bi ljudje radi kupovali drugačne časnike.
Kot slišim imaš kot novinar na Primorskih novicah zadnja leta kar precej težav. Proti tebi so člani uredništva napisali celo nekakšno peticijo… Je vzrok temu dejstvo, da si svetovno-nazorsko nekako moteč za večino uredništva?
Pred leti sem na mnenjski strani objavil mnenje. Po nastopu vlade Boruta Pahorja sem napovedal jesensko čiščenje. Napisal sem, da stavim zaboj vrhunskega vina, če bo STA tudi leto dni po nastopu vlade še vedno povzemala enako število komentarjev Demokracije, Družine in Reporterja kot jih objavi od Mladine. Mnenjski voditelji v kolektivu so napisali peticijo, da se kaj takega ne sme objavljati in začeli zbirati podpise. Urednica in direktorica se nista zganili in pustili, da so me kolegi blatili po internem forumu in po elektronski pošti. Ustavili so se šele, ko sem njihov pamflet objavil na internetu. Takrat pa mi je urednica zagrozila, da se bomo o tem še pomenili.
Nedavno si bil cenzuriran zaradi omenjanja Kučana. Zakaj je šlo?
Urednike je zmotil citat, ki ga je izrekel direktor svetovno znane družbe BIA Separations dr. Aleš Štrancar: “Ker sem svoboden in  neodvisen, lahko rečem, da to, kar v naši državi dela  Milan Kučan, ni prav. Ne bojim se namreč, da bi zaradi  tega ne dobil kredita na banki, ali da bi me zaradi tega  kdo stiskal.” Dijaki, ki jim to pripovedoval, so se ob tem zasmejali. Urednica, ki je kratek člančič pregledala in postavila na stran za objavo, ni imela problemov. Zapletlo se je, ko so zapis videli glavni šefi, ki pred tiskom vse natančno pregledajo in po potrebi preuredijo. Rekli so, da je citat nerazumljiv. Odgovorna urednica Vesna Humar pa je zatrdila, da je članek popolnoma nerazumljiv in slabo napisan. Čeprav nekateri od naših urednikov res nimajo visokošolske izobrazbe, a vendar bi pričakoval, da bo nekaj, kar razumejo dijaki, razumljivo tudi njim. Direktor, ki ga v hišo pripeljal lastnik Splošna plovba, je urednici dal prav. Zato sem se odločil, da bom zoper kršenje novinarske avtonomije in posledično cenzuro protestiral tako, da članek objavim na svojem blogu. Vem sicer, da se bodo pritiski sedaj še povečali, saj mi je direktor pred kratkim izrekel opomin, ki je prva stopnica do odpovedi.  Ko vzrok je navedel, da tu in tam objavim kakšno kolumno v Demokraciji in tako kršim konkurenčno klavzulo. Najprej mi prepovedo pisati, potem pa bi radi še, da utihnem tudi v javnem prostoru. Svoboda govora je vendar ustavno zaščitena!
Bil si član programskega sveta RTVS. Kako ocenjuješ trenutni informativni program RTVS?
Gledanost pada, kar dokazuje tudi nižanje kakovosti (stopnje pluralnosti). Maska so povsem padle v referendumski kampanji, ko je RTV navijala za potrditev družinskega zakonika. Bojim se, da tudi novi programski svet ne bo kos tej nalogi. Medije je treba zelo dobro poznati, saj gre za nianse, s katero levica vso vodo vleče na svoj mlin. 
In še za konec. Kako danes ocenjuješ slovenski medijski prostor na splošno?
Je povsem neuravnotežen. Novinarji prihajajo iz FDV, ki ga osebno kritiziram zaradi slabe kakovosti in ideološke obremenjenosti. Slovenija je edina evropska država poleg Belorusije, ki ne premore desnosredinskega dnevnika. Poleg ideologije je problem tudi sprega kapitala politike in oglaševalcev, ki jo vodijo stari strici.
METOD BERLEC
Objavljeno v tedniku Demokracija 7. junija 2012

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Vili Ščuka: Človek, ki je samo potrošnik, je bolnik

Znani novogoriški zdravnik in psihoterapevt Viljem Ščuka (79) je svojo poklicno pot začel kot zdravnik s socialnim čutom. Naletel je na otroke v stiski in jim začel pomagati v različnih težavah.  Starejši INTERVJU  z Vilijem Ščuko  o marihuani: KLIK Nekaj let je delal z odvisniki od drog, alkohola in iger na srečo. Kljub uspešnosti pri zdravljenju narkomanov pa je moral projekt zapustiti, ker ni pristajal na drago metadonsko metodo. Spraševal se je, koliko je človek gospodar svojega telesa in svojih strasti. Ali je samo sesalec, pa čeprav z doktoratom, ali je tudi človek? Po upokojitvi je napisal večkrat razprodano knjigo Šolar na poti do sebe. Državo in šolnike skuša prepričati, da bi začeli drugače razmišljati, in začeli vlagati v razvoj osebnosti. Nenazadnje so s podobnim projektom Finci ustvarili tudi zgodbo o gospodarskem uspehu. Ali si niso vse ugotovitve terapevtov in psihologov glede sodobne družbe in vzgoje precej podobne? Človekova biokemija in nevrofiziologija, k

FAKTOR (moja gostovanja)

Tu so oddaje Faktor na TV 3, v katerih sem gostoval in jih najdemo tudi na spletu. Prihodnjič bom gost danes ob 19.15.  Hvala za vse komentarje in delitve teh informacij. Samo državljani lahko s širjenjem pravih informacij po spletu naredimo kaj zoper medijsko enoumje v državi. Duhovniki doživljajo velike pritiske. Zaradi demografskih sprememb in birokracije so vse bolj obremenjeni. Večinoma preobremenjeni, velikorkat izgoreli. A ostajajo tiho in delajo naprej. Mediji so do njih neprizanesljivi in velikokrat sovražni.  V zadnjih letih pa jim največ škode naredi peščica homoseksualno aktivnih duhovnikov, kar je glavni vzrok za pedofiliske zločine. Slovenski škofje bi zato morali duhovnike bolj zaščititi, predvsem tako, da bi brezkompromisno začeli boj proti homoseksualnemu lobiju. (Danev v Faktorju ob 19.15.) Šoltes je kot politik zelo priljuden in všečen. Daje vtis zmernega in razumnega politika. To je za Slovenijo dobro. Hkrati pa to pomeni tudi, da gre bolj za politika ki go

Dr. Aleš Štrancar, vnuk partizana, piše Turnšku

Dr. Aleš Štrancar, znanstvenik in gospodarstvenik, ustanovitelj in direktor mednarodnega visokotehnološkega podjetja BIA Separations s sedežem v Ajdovščini, je napisal Titu Turnšku, predsedniku zveze takoimenovanih borcev (ZZB) pismo kot ponosni vnuk sodelavca Osvobodilne fronte (OF). Tovariš Tit Turnšek, Tvoji napadi na dr. Možino in dr. Dežmana presegajo vse meje dobrega okusa in sramotijo vse resnične borce za svobodo, vključno mojega starega očeta, ki je štiri leta nosil glavo na tnalu, ko je zbiral sredstva za OF ter hrano za partizane. Nikoli, prav nikoli pa se ni strinjal z medvojnimi in povojnimi ideološkimi poboji. To je bilo delo krvavih zveri, tako na eni, kot na drugi strani. Kot njegov vnuk, ponosen na dejanja svojega starega očeta, ti prepovedujem, da govoriš v imenu VSEH borcev. V kolikor s takimi nizkotnimi napadi ne boš prenehal te bom prisiljen kazensko ovaditi saj v slovenskem narodu vzpodbujaš in širiš sovraštvo ter hujskaš ljudi. Verjamem, da ti je današnja slov