Članek, ki govori o državnemu odlikovancu Francu Boletu, je bil objavljen leta 2005 v Primorskih novicah. |
Ognjišče se lahko
pohvali z veliko presežniki. Poleg najbolj branega slovenskega mesečnika so tu
vrtoglave knjižne naklade in več medijskih projektov. Brez Ognjišča in
primorskega duhovnika Franca Boleta bi Cerkev na Slovenskem danes imela povsem
drugačno podobo.
Leta 1965 so bili časi povsem drugačni. Mladega duhovnika
Franca Boleta je škof še pred koncem študija poslal kot župnijskega upravitelja
v Postojno. V župnišču je začel zbirati mlade, jih navduševal za branje knjig
in taborjenja. To je šlo v nos tako oblastem kot tudi starejšim faranom, ki so
si župnika predstavljali drugače. Mladi duhovnik pa se ni ustavil, skupaj s
koprskim župnikom Bojanom Ravbarjem je oblikoval župnijski časopis, ki mu ga
nobena tiskarna ni hotela (smela) vzeti v tisk. Z mladinci sta zato 1300
izvodov Ognjišča natisnila kar na ciklostil, ga obrezala in spela. Za Ognjišče
se je hitro izvedelo v drugih župnijah in naročila so deževala. Končno jih je
ena koprska tiskarna sprejela in leto kasneje tiskala 18.000 leta 1971 pa
85.000 izvodov.
"Oče urednik"
Gospoda Franca so premestili v Bertoke, kjer je postal oče
Franc, za bralce pa “oče urednik”. Čeprav je Ognjišče namenjeno mladim, ga
jemljejo v roke tudi starejši, ki jih “mladinskost” prav nič ne moti.
Knjige uspešnice
V prvih letih izhajanja Ognjišča druga cerkvena založniška
dejavnost skorajda ni obstajala. Zato so začeli izdajati še knjige.
Življenjepis papeža Janeza XXIII., prva knjiga v zbirki Žepna knjižnica
Ognjišča, je izšla v nakladi 40.000 izvodov. Posebej priljubljeno je bilo tudi
t.i. “rdeče Sveto pismo”, ki naj bi bila, takoj za kuharsko knjigo s. Felicite,
slovenska knjiga z najvišjo naklado od Trubarja do danes. Zaradi pomanjkljivih
podatkov in skrivanja zalog v bivšem režimu natančne številke ni, gotovo pa
presega 150.000 izvodov. Med mladimi pa sta se priljubili knjigi Dnevnik
Anamarije za najstnice in Danijev dnevnik za najstnike.
Zadnja leta izdajajo najcenejše knjige v državi, večinoma
z versko vsebino. Doslej je v Kopru luč sveta zagledalo že 451 knjižnih
naslovov. Pri izdajanju otroške verske literature so daleč najmočnejša
slovenska založba.
Svinčena sedemdeseta leta
Hitro višanje naklade Ognjišča in njegova razgibana
založniška dejavnost nista šli v račun komunističnim oblastem. Glavni urednik
in njegovi sodelavci so doživljali preiskave, šikaniranja, zaslišanja in sodna
preganjanja, posebej po letu 1974. Najprej so upravo obiskali “inšpektorji”, ki
so “pregledovali” devizne račune in zbiranje denarja za dobrodelne namene.
Sledile so šikane zaradi ustanovitve Kluba Ognjišče, ki je moral prenehati z
delovanjem.
Odgovorni urednik Bole je na sodišču moral zagovarjati
svoj odgovor na pismo v Ognjišču o tem, zakaj Tito ni dobil nobelove nagrade za
mir. Uslužbenci Ognjišča so doživeli več dolgih, neprijetnih zasliševanj. Hišne
preiskave so se kar vrstile. Nekajkrat so trajale ves dan. V tem času
uslužbenci niso smeli zapustiti prostorov. Uslužbenka v visoki nosečnosti ni
smela ne po malico ne na zrak. Bil je pač “socializem s človeškim obrazom”.
Vsem uslužbencem so odvzeli potne listine. Preganjanje je močno zavrlo delo
Ognjišča, kar pove tudi podatek, da v treh letih ni izšla nobena knjiga.
Najvišji plamen
Plamenček, ki revijo spremlja na naslovnici od prve
številke naprej, je najvišje segel v osemdesetih letih, ko je prekoračil
magično številko 100.000. Uredniki so mislili, da bo po zlomu komunizma naklada
še zrasla, a se je zgodilo obratno. S svobodo je plamen začel pojemati. Naklada
je v desetletju padla pod 70.000. Kljub padanju bralne kulture in porastu
rumenega tiska pa Ognjišče ostaja najbolj bran slovenski mesečnik, ki ga bere
več kot četrt milijona ljudi.
Kaj pomeni medijska svoboda, lahko vidimo pri novih
projektih očeta Franca, ki jih je začrtal v devetdesetih. Zamislil si je Radio
Ognjišče, ki se je prvič oglasil iz Kopra 6. junija 1994. Studio so zatem
preselili v Ljubljano, na koprskem Markovcu pa uredili regionalnega. Za
financiranje so si izmislili “naročnino” - t.i. prijatelje Radia Ognjišče, ki z
mesečnim prispevkom 500 tolarjev sofinancirajo oddajanje. Javnomnenjske
raziskave pa temu mediju niso naklonjene - radio naj bi poslušalo samo 50.000
ljudi, druge zasebne raziskave pa jim kažejo tudi osemkrat višjo številko. “Naš
radijski voditelj Jurij Sešek je dobil letos že šesti zaporedni Gong
popularnosti, kar pomeni, da je naš radio zelo poslušan, ni pa to od
direktorjev in oglaševalcev temu primerno cenjeno,” pravi Bole. Prejšnji
medijski zakon je imel člen, ki je bil napisan prav zaradi Radia Ognjišče in mu
onemogočil dobiti status neprofitne radijske postaje, razlaga.
Drugi medijski projekt očeta urednika je bila družinska
televizija z ambicijo postati “tretja” v državi. S TV3 pa Ognjišče ni imelo
srečne roke. Istočasno se je pojavila POPTV in nase vezala levji delež
oglaševalskega kolača. Bole ve povedati veliko primerov, ko sta TV3 in Radio
Ognjišče bila diskriminirana s strani agencij in oglaševalcev. Ko so nekateri
direktorji slišali, da je njihova marketinška služba dala oglas “ta črnim”, so
jadrno razveljavili vse podpisane pogodbe, čeprav so šle njim v škodo, pravi
Bole. Po nekaj letih je bil prisiljen televizijo prodati v veliko veselje tudi
nekaterih krogov znotraj Cerkve.
Primorsko uredništvo
Med uredniki revije so sami Primorci, v upravi večinoma
Primorci, na Radiu Ognjišče v koprskem in ljubljanskem studiu pa je Primorcev
velik del. Od prvih začetkov je poleg v Koritnicah rojenega očeta Franca njegov
duhovniški kolega, črnovršec Silvester Čuk. Knjižni molj oče Silvester je
vsebinsko in slogovno postavil Ognjišče, ki ga poznamo še danes.
Oblikovno za revijo skrbi njegov tehnični urednik, Marko
Čuk, doma iz Šturij pri Ajdovščini (ki pa s Silvestrom, kljub istemu priimku,
nista v sorodu).
Četrto (primorsko) uredniško ime prihaja iz Kamenj na
Vipavskem. Duhovnik in magister komunikologije Božo Rustja je na Ognjišče
“prinesel” knjigo Zgodbe za dušo. V začetku skromna broširana knjižica je doslej
doživela že šest izdaj in pet nadaljevanj. Cena 1400 tolarjev za barvno, trdno
vezano knjigo, se zdi smešna. Vendar je prav to filozofija Ognjišča -
pomembnejše od profita je, da knjigo lahko v roke vzame čim več ljudi.
Prihodnost je lepša
“Upamo, da bo nov zakon o medijih, ki se pripravlja,
pravičnejši, zlasti glede dodeljevanja frekvenc. Svet za telekomukacije je
namreč po svoji sestavi zelo 'političen' in nam nasproten,”
gleda v prihodnost oče urednik. “Direktnih pritiskov ne čutimo več, pač pa
posredne. Nismo deležni pozornosti oglaševalcev, čeprav imamo tako visoko
branost (270.000) in pokrivamo vso državo. Še vedno je živ predsodek, da kar je
versko, je drugorazredno. Tega ni v zakonodaji, ampak v glavah novinarjev,
urednikov in oglaševalcev. Se pa stanje počasi le nekoliko izboljšuje,” z
nasmehom zaključuje oče urednik.
TINO MAMIĆ
članek je bil objavljen leta 2005 v Primorskih novicah
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)