Avtodom,
hišica na kolesih, ki smo jo še pred nekaj leti videli skoraj izključno v
tujini, postaja vse bolj priljubljen. Omisliti si avtodom pa ne pomeni le
izbiro za ta način preživljanja počitnic. To je način življenja. Sodobni nomadi potujejo v kombijih, preurejenih v prave potujoče hišice. Čeprav je cena avtodoma precej visoka, pa izkušnje lastnikov potrjujejo smotrnost nakupa.
V
Sloveniji še ni ljudi, ki bi, tako kot v Ameriki, namesto v stanovanju živeli v
avtodomu. Vsaj naši sogovorniki, slovenski “avtodomarji”, ne poznajo še
nikogar. Je pa že nekaj Slovencev, ki avtomobila nimajo več, oziroma imajo avtodom
kot prvo svoje prvo vozilo.
Avtodom je hišica s potujočim razgledom |
Na
slovenskih cestah je potujočih hišic vsak dan več. Še pred petnajstimi leti pa
ni bilo tako. Le redki so si ga lahko privoščili, nekateri navdušenci pa so si
ga izdelali sami: bodisi tako, da so preuredili kombi, bodisi tako, da so
počitniško prikolico postavili na tovornjak.
Na vrhu črnogorske svete gore Lovčen je vedno kakšen slovenski avtodom |
Navdušenje
raste
“Vsako
leto nas je več. Trenutno je registriranih blizu 4000 avtodomov. Tem moramo
prišteti še vse tiste, ki avtodome najemajo,” opisuje avtodomar z dušo in
telesom Rok Vizovšek iz Ljubljane. Da je avtodomarstvo zelo razvito, se lahko
hitro prepričamo že na internetu. Ponudba je velika tako za lastnike potujočih
hišic kot tudi za morebitne kupce in najemnike. “Trg z avtodomi v Sloveniji je
dobro organiziran. Veliko je prodajalcev in serviserjev. Imamo specializirano
revijo. Obstaja uradno združenje Caravaning Club Slovenija (CCS), pa tudi
neformalno spletno združenje Caravaning,” pojasnjuje Vizovšek, ki je pred
dobrim letom pustil službo informatika in začel urejati mesečno revijo
Avto-dom. Če je slovenska flota avtodomov ne more uvrščati v evropski vrh pa to
velja za novomeško Adrio, ki je predlani prodala največ avtodomov v Evropi.
Doslej je v Novem mestu prvič na cesto zapeljalo več kot pol milijona
avtodomov, prikolic in mobilnih hišic. Ko iščemo podatke o avtodomih, je dobro poznati tudi druga poimenovanja, bodisi v slengu, bodisi v tujih jezikih. Na spletu so tako uporabne besede: kamper, karavan, van, camper, caravan, roulotte, motorhome, campervan.
Če je
bilo v devetdesetih letih prejšnjega desetletja med slovenskimi lastniki
avtodomov najti ogromno takih, ki so si s tem ustvarili statusni simbol, pa je
v zadnjih letih med lastniki vse več popotnikov in mladih družin.
Tip
človeka
Urednik revije Avto-dom Vizovišek |
Z
avtodomi se torej prevažajo različni ljudje, katerih skupna lastnost nikakor ni
debela denarnica. A vendar imajo avtodomarji – če izvzamemo hvalisave bogatune
– nekaj skupnih lastnosti.
Ko človek
sede za volan te “kuće putujuće”, kmalu opazi, da ga nasproti vozeči avtodomi
pozdravljajo. Seveda ne vsi. Kasneje namreč tudi sam opaziš, da hvalisavi
bogatuni na cesti opazijo le bolj luksuzne avtodome in zatorej “plebejcev” ne
pozdravljajo. Podobno navado, da se na cesti pozdravljajo z lučmi, imajo tudi
tovornjakarji ali vozniki avtobusov. Kolegialnost se seveda z žmikanjem ne
konča. Ob prihodu avtodoma v avtokamp namreč opaziš prijazne poglede tam že
nastanjenih avtodomarjev, ki se obnašajo kot najboljši sosedje. “Avtodomarji
smo podobni veliki družini: če ima kdo okvaro, mu pomagaš,” pravi Vizovšek.
Strinja se, da gre za poseben tip človeka, ki ima “neke vrste posebne potrebe,
za običajne ljudi velikokrat nerazumljive”. Med smehom pa doda: “Z evolucijo se
je med ljudmi izoblikoval tudi moderni cigan.” Gre za individualiste, ki pa
kljub temu potrebujejo družbo, pravi Vizovšek: “Veliko jih potuje v skupinah
ali pa se med seboj družijo na postajališčih.” Lastniki se tudi ločijo od
občasnih najemnikov, nadaljuje, ker to delajo s srcem. Popotnik z avtodomom je povsod doma, pravi Rok Vizovšek: “Je človek, ki zna uživati. In to v vsakem trenutku. Zna uživati v kulinariki. Zna se sprostiti. Ko se pelje skozi lepo pokrajino, mu to da občutek radosti in svobode. Ko sedeš za volan, postaneš drug človek.” Sam se na pot z družino odpravi praktično vsak vikend. “Ko v petek po službi zapeljem proti morju,” reče in stavek zaključi z dvignjenimi rokami v zrak, kot nogometaš po zabitem golu.
Avtodom:
otroške sanje, ki jih je mogoče uresničiti
|
Je pa
res, da tako razmišljanje ne velja v enaki meri za vse lastnike štirikolesnih
hišic. Enim so namreč bolj kot potovanja pomembna parkirna mesta. Povsod bi
radi bili v prvi vrsti: tik poleg žičnice pozimi in na morju najbližji parceli
v avtokampu poleti. O različnih pogledih na avtodom pričajo tudi spletni
forumi. Ko je nekdo povprašal, kako naj pride do avtodoma za 15 tisočakov, je
bilo med odgovori kar nekaj takih, ki so mu dali vedeti, da je avtodom draga
stvar, ki si ga ne more privoščiti vsak.
Cena (ni)
visoka
Tudi
številna vozila starejšega datuma še vedno služijo namenu
|
Da je avtodom
draga zadeva, seveda nihče ne dvomi. Tudi najmanjši novi modeli so naprodaj za
skoraj 40 tisočakov evrov. Rabljeni in starejši so seveda cenejši. Na spletu
najdemo tudi cene, ki dosegajo le nekaj sto evrov. V Nemčiji je tovrstna
ponudba zelo bogata, o čemer se prepričaš že z nekaj kliki po priljubljenih
straneh E-bayja. Vizovšek sicer svetuje previdnost, ker je v primeru
reklamacije treba prevoziti bistveno manj, če smo vozilo kupili v Ljubljani kot
v Hamburgu. Nova vozila pa so pri nas ponekod še cenejša kot v tujini, in to
kljub novemu davku, trdi Rok Vizovšek: “Tako imenovanim nizkocenovnim avtodomom
delamo krivico, saj gre za podoben primer, kot so južnokorejski avtomobili. Če
hočeš nov avtodom, pa nimaš 60.000 evrov, kupiš malce slabše opremljenega, kar
pa ne pomeni, da je slabše izdelan. Italijanski proizvajalci mogoče dajo premalo
poudarka na kakovost izgradnje, kar se vidi tudi pri dražjih modelih. Da bi se
torej morali nizkocenovnim avtodomom izogibati, torej ne drži. Tudi v Sloveniji
je kar nekaj zelo kakovostnih vozil za 40.000 evrov.”
Jutranji pogled iz avtodoma je velikokrat izjemen. Kot razgled na kraško Imotsko polje z mnogimi jezeri, ki kandidrajo za vpis na seznam Unesca |
Poleg
investicije, pri kateri si veliko ljudi pomaga s kreditom, je potrebno računati
tudi na vsakoletne stroške za parkiranje, registracijo in popravila. A tudi ko
vse to seštejemo, se nam račun lahko hitro izide. Vsako poletje namreč za
dopust porabimo precej manj denarja, medtem ko so počitnice neprimerno daljše.
Kazimir Černic iz zamejskega Šlovrenca ob Soči tako pravi: “Potovanja so za našo družino
sprostitev in bogatenje. Na potovanjih z malimi otroki so neogibno potrebni
stranišče, topla voda, postelja in kuhinja. Ker imava pet otrok, sva se odločila
za nakup avtodoma, saj je bila ta edina možnost potovanja po 'znižani' ceni.”
Ko sta gradila hišo, nista imela toliko denarja, da bi si za dopust privoščila
hotel: “Pa smo se domenili, da si nabavimo avtodom. Sicer rabljenega in na
kredit, tako da smo vsoto, ki smo jo namenili za dopust, porazdelili na mesečne
obroke.” Odločitve družina Černic ni obžalovala. Brez okvar so v petih letih
prevozili 50.000 kilometrov po vsej Evropi. Račun je preprost, razloži Černic,
v avtodomu se pet ljudi vozi 40 dni letno, kar pomeni 200 prenočitev in 400
obrokov: “Sedaj pa naj si vsak sam izračuna, ali se mu to splača ali ne.”
Najem je
seveda dražji, saj je cena na dan običajno od 100 evrov naprej. Ceno bi lahko
primerjali z letovanjem v malo boljšem hotelu, ocenjuje Rok Vizovšek. Je pa
nižjo ceno mogoče dobiti izven treh poletnih mesecev, v Italiji ali z najemom
pri znancu. Slednje sicer ni niti najmanj preprosto, saj je avtodom vsakemu
lastniku kot dom, na katerega ljubosumno pazi. Možnost je tudi najem avtodoma
za deset let (tri tedne v visoki in tri tedne v nizki sezoni), ki ga za
približno 20.000 evrov ponuja firma Adriatik iz Šenčurja.
Logično
vprašanje brez pravega odgovora pa je, zakaj se več družin ne združi in skupaj
kupi avtodoma, ki si ga potem deli. Vzrok, zakaj takih primerov ni veliko, je
verjetno zapleteno dogovarjanje glede vzdrževanja in uporabe. “Ne poznam
primera, da bi se tri družine odločile za nakup avtodoma. Poznam pa kar nekaj
primerov, ko si avtodom družina deli s starimi starši,” odgovarja Vizovšek.
Kdor je
torej odločen, da hoče potovati kot Kazimir Černic, ki se “lahko v kratkem času
odloči in odpotuje kamor hoče”, bo razmišljal o nakupu. Ker gre za veliko
investicijo, pa čeprav “samo” za 15.000 evrov, je treba zadevo dobro
premisliti. Informacij na spletu ali v zajetnem mesečniku Avto-dom je obilo. A
vendar Vizovšek vsakemu polaga na srce, naj si pred nakupom najprej avtodom za
nekaj dni najame. Le tako lahko namreč ljubitelj potovanj zares ugotovi, kakšen
je pogled na svet skozi okno avtodoma.
besedilo in fotografije: Tino Mamić
Članek je bil objavljen v dnevniku Primorske novice 6. februarja 2010
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)