Preskoči na glavno vsebino

Pol plače za avtomobil

Spletni kalkulator je veliko ljudi že prepričal, da so svoje jeklene konjičke prodali
V Sloveniji imamo več osebnih avtomobilov kot zaposlenih ljudi. Število osebnih avtomobilov, ki vozijo po slovenskih cestah, je že pred leti preseglo milijon. Ali to pomeni, da so avtomobili vsako leto cenejši? Nikakor ne. Slovenec za svoj avtomobil namreč nameni kar polovico svoje plače.
Ena od izredno priljubljenih slovenskih spletnih strani je v zadnjih mesecih postala stran s kalkulatorjem za stroške, ki jih ima lastnik osebnega avtomobila s svojim jeklenim konjičkom.
Spletni šok
Čeprav je na prvi pogled računanje stroškov podobno igranju s številkami, pa so obiskovalci strani www.focus.si/avto.html ob pogledu na seštevek stroškov velikokrat šokirani.
Seštevek stroškov, ki jih zahteva tudi manjši, poceni in gorivno varčni avtomobil, je izjemno visok. In čeprav se strošek najmanj tri tisočake letno za avtomobil na prvi pogled ne zdi pretiran, pa je podatek, koliko dni moraš tedensko delati samo za svoj avtomobili, običajno šokanten. Težko bi namreč našli slovenskega lastnika vozila, ki za avtomobil dela manj kot dva dneva v tednu. Običajen Slovenec tako v tednu začne služiti denar zase šele od srede naprej. V ponedeljek in torek pa dela samo za avto.
Slovenec z minimalno plačo tudi za starejši avtomobil, ki ga kupi za pet tisočakov in ki ima porabo pet litrov na 100 kilometrov, dela več kot štiri mesece letno. A poglejmo povprečje. Za avtomobil cenejšega cenovnega razreda, ki velja okoli 10.000 evrov in ga uporabljamo pet let, bomo na leto odšteli vsaj 3000 evrov. Pri tem smo računali najnižja zavarovanja in takse, minimalno število prevoženih kilometrov, nizko porabo goriva (pet litrov na 100 prevoženih kilometorv), majhne stroške parkiranja in minimalne stroške servisiranja. Ob tem smo predpostavljali, da se nam avtomobil v tem času ne pokvari in da z njim nimamo nobene prometne nesreče.
Voditeljica projekta avtokalkulator na Focusu Katarina Otrin, ki je sicer doma z Ajševice na Goriškem, pravi: “Minimalna plača v Sloveniji je manj kot 600 evrov. To pomeni, da posameznik na letni ravni dela 5 mesecev za svoj avtomobil ali 3 dni na teden. Ali nam avto res pomeni toliko, da mu posvečamo tolikšen delež svojega zaslužka in časa?”
A vendar minimalna slovenska plača ni tudi povprečna. Veliko ljudi zasluži dvakrat toliko. Otrinova z nasmeškom v mehki goriški primorščini odgovori: “Predpostavimo, da prejemate dvakratno povprečno plačo. Ali želite delati ves ponedeljek in še pol torka samo za avto? Pomislite, koliko drugih stvari bi si lahko privoščili za ta denar! Raje bi peljali otroke na izlet z avtobusom. Ali pa bi si privoščili dobro večerjo v dvoje. Ali morda jezikovni tečaj ...”
Odvisnost od pločevine
Okoljski aktivisti imajo malo morje idej, kako se rešiti iz začaranega kroga “avtoodvisnosti”. Poleg uporabe javnega prevoza, kjer je to možno, je vse bolj privlačna ideja “delitve avtomobila” ali v angleščini “car sharinga”. Lahko si več ljudi skupaj kupi en avtomobil, predlagajo. Pa čeprav slovenska pregovorna ljubezen do lastnega avtomobila ob taki ideji postane noro ljubosumna.
A vendar so prav v tej smeri razmišljali ponekod že pred desetletji. V Los Angelesu, denimo, imajo na avtocestni vpadnici levo od prehitevalnega pasu še enega, ki je namenjen le vozilom, v katerih sta najmanj po dva potnika. Ta ideja se imenuje “car pool” ali po naše “skupina za skupno vožnjo”. Zelo razširjena postaja tudi v Sloveniji. Z uporabo svetovnega spleta je to, o čemer smo pred leti samo sanjali, postalo resnica. Poglejmo na primeru. Iz Kopra v Ljubljano vozita dopoldne samo še dva avtobusa. Vožnja traja debeli dve uri, cena pa je enajst evrov. V okoljevarstvenem društvu Focus opozarjajo, da ljudje vožnjo z avtomobilom smatramo kot temeljno človekovo pravico. A hkrati pozabljamo, da je takšna slika varljiva, če se obnašamo odgovorno do gospodarskih, socialnih in naravnih omejitev. Pomisliti bi morali tudi na prihodnje generacije, menijo okoljevarstveniki. “V tej luči je naše potovanje iz Ljubljane v Portorož na kavo videti otročje, neodgovorno in celo objestno, predvsem pa ni pravično do naših zanamcev,“ pove Otrinova.
Seveda okoljski aktivisti ne zahtevajo, da bi se povsem odpovedali uporabi avtomobila. A vendar bi po besedah Otrinove bilo nujno “predvsem zmanjšati obseg nepotrebnih kratkih voženj, ki jih lahko povsem udobno opravimo peš, s kolesom ali z avtobusom”. Le teh je namreč več kot pol. “Ko boste omejili število takšnih voženj, boste naredili prvi, najpomembnejši korak k trajnostni mobilnosti,“ predlaga Katarina Otrim.
Do Ljubljane za pet evrov
In alternativa? Vlak nikakor, saj je še veliko počasnejši. In glede na vladne načrte tudi ne kaže, da se bo hitro kaj spremenilo. Pravo alternativo ponujajo na spletni strani www.prevozi.org. Gre za Primorce, ki se dnevno vozijo v prestolnico, hkrati pa ponujajo, da s seboj zapeljejo še koga. Za vožnjo je treba odšteti pičlega petaka (nekateri računajo tudi manj), vožnja pa traja samo kako uro.
Na dan, ko je nastajal članek, smo na internetu preverili in v dopoldnevu našteli kar devet ponudb za prevoz iz Kopra v Ljubljano. Je temu treba sploh še kaj dodati? 
okvir
Odmev prek meja
Okoljski nevladni organizaciji Focus je z objavo spletnega kalkulatorja uspel veliki met. O tem ne priča le odlična obiskanost te spletne strani, ampak tudi reakcije ljudi. Nekaj ljudi jim je že telefoniralo, da so svoje avtomobile zaradi avtokalkulatorja preprosto - prodali. Od lanskega avgusta je kalkulator uporabilo že kakih 4000 ljudi, so nam povedali v društvu. O projektu pa niso pisali le slovenski mediji, ampak tudi tisti na Hrvaškem in v Bosni in Hercegovini.
Društvo za sonaraven razvoj Focus si je za kalkulator stroškov avtomobila prislužilo tudi nominacijo za sončno osebnost leta. V nominaciji so avtomobil poimenovali “veliki zajedalec malega družinskega proračuna”.
okvir
Nasvet
“Carpoolinga” ali oblikovanja skupine za skupno vožnjo po Sloveniji ne ponuja samo spletna stran www.prevozi.org. Spletni brskalniki najdejo kar precej podobnih strani, če vanje vnesemo pojem “car+pool+Slovenija”. Čeprav tuji ponudniki Slovenije v veliki večini nimajo dobro pokrite, pa je to odlična in poceni priložnost za potovanja po Evropi.
objavljeno v Primorskih novicah 2. aprila 2011

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Vili Ščuka: Človek, ki je samo potrošnik, je bolnik

Znani novogoriški zdravnik in psihoterapevt Viljem Ščuka (79) je svojo poklicno pot začel kot zdravnik s socialnim čutom. Naletel je na otroke v stiski in jim začel pomagati v različnih težavah.  Starejši INTERVJU  z Vilijem Ščuko  o marihuani: KLIK Nekaj let je delal z odvisniki od drog, alkohola in iger na srečo. Kljub uspešnosti pri zdravljenju narkomanov pa je moral projekt zapustiti, ker ni pristajal na drago metadonsko metodo. Spraševal se je, koliko je človek gospodar svojega telesa in svojih strasti. Ali je samo sesalec, pa čeprav z doktoratom, ali je tudi človek? Po upokojitvi je napisal večkrat razprodano knjigo Šolar na poti do sebe. Državo in šolnike skuša prepričati, da bi začeli drugače razmišljati, in začeli vlagati v razvoj osebnosti. Nenazadnje so s podobnim projektom Finci ustvarili tudi zgodbo o gospodarskem uspehu. Ali si niso vse ugotovitve terapevtov in psihologov glede sodobne družbe in vzgoje precej podobne? Človekova biokemija in nevrofiziologija, k

FAKTOR (moja gostovanja)

Tu so oddaje Faktor na TV 3, v katerih sem gostoval in jih najdemo tudi na spletu. Prihodnjič bom gost danes ob 19.15.  Hvala za vse komentarje in delitve teh informacij. Samo državljani lahko s širjenjem pravih informacij po spletu naredimo kaj zoper medijsko enoumje v državi. Duhovniki doživljajo velike pritiske. Zaradi demografskih sprememb in birokracije so vse bolj obremenjeni. Večinoma preobremenjeni, velikorkat izgoreli. A ostajajo tiho in delajo naprej. Mediji so do njih neprizanesljivi in velikokrat sovražni.  V zadnjih letih pa jim največ škode naredi peščica homoseksualno aktivnih duhovnikov, kar je glavni vzrok za pedofiliske zločine. Slovenski škofje bi zato morali duhovnike bolj zaščititi, predvsem tako, da bi brezkompromisno začeli boj proti homoseksualnemu lobiju. (Danev v Faktorju ob 19.15.) Šoltes je kot politik zelo priljuden in všečen. Daje vtis zmernega in razumnega politika. To je za Slovenijo dobro. Hkrati pa to pomeni tudi, da gre bolj za politika ki go

Dr. Aleš Štrancar, vnuk partizana, piše Turnšku

Dr. Aleš Štrancar, znanstvenik in gospodarstvenik, ustanovitelj in direktor mednarodnega visokotehnološkega podjetja BIA Separations s sedežem v Ajdovščini, je napisal Titu Turnšku, predsedniku zveze takoimenovanih borcev (ZZB) pismo kot ponosni vnuk sodelavca Osvobodilne fronte (OF). Tovariš Tit Turnšek, Tvoji napadi na dr. Možino in dr. Dežmana presegajo vse meje dobrega okusa in sramotijo vse resnične borce za svobodo, vključno mojega starega očeta, ki je štiri leta nosil glavo na tnalu, ko je zbiral sredstva za OF ter hrano za partizane. Nikoli, prav nikoli pa se ni strinjal z medvojnimi in povojnimi ideološkimi poboji. To je bilo delo krvavih zveri, tako na eni, kot na drugi strani. Kot njegov vnuk, ponosen na dejanja svojega starega očeta, ti prepovedujem, da govoriš v imenu VSEH borcev. V kolikor s takimi nizkotnimi napadi ne boš prenehal te bom prisiljen kazensko ovaditi saj v slovenskem narodu vzpodbujaš in širiš sovraštvo ter hujskaš ljudi. Verjamem, da ti je današnja slov