Franc Možina je bil na dan bendime že zgodaj pred svojo hišo v Dobravljah na
Vipavskem, kjer je sprejemal trgače. Pod slamnatim klobukom prešeren nasmeh, v rokah pa fouč (kosir).
Nekdanji politični zapornik je kljub letom - kot že priimek pove
- pravi možina. (Članek je nastal leta 1992.)
Nekdanji politični zapornik Franc Možina (1928-2023) |
Zvezda je zamenjala trobojnico
Rad obnavlja
pripovedi svojega očeta, ki je med boji v prvi svetovni vojni padel v rusko
ujetništvo in doživel oktobrsko revolucijo. Takrat je spoznal, kaj prinaša
komunistična revolucija. Zato ga je začelo skrbeti, ko so partizani na kapah slovenske
trobojnice zamenjali z rdečo zvezdo. Tudi Franc se dobro spominja prve
partizanske kape starejšega brata, ki je imela našito slovensko zastavo brez
zvezde. Nekje bi še morala biti spravljena, pravi. »Kolikor se spominjam, se je
v začetkih o odpornikih proti Italijanom govorilo kot o četaših. Tako so ljudje
takrat imenovali četnike. Tudi sam sem kot fantič ob napadu na Jugoslavijo
raznašal pošto s kraljevim grbom. Partizane, kot odpornike smo pri naši hiši
vedno podpirali.«
Tri generacije Možinovih na trgatvi: Franc s klobukom, sin Jože (znani novinar in zgodovinar) in vnuk Marko
|
»Za nas je
bilo važno, da se rešimo Italijanov,« pove Možina, ki so ga štirinajstletnega, v
Rovigu izključili iz semenišča. Zakaj? Ker je kljub prepovedi govoril
slovensko. Predstojnika je razkačil, ker v svojo obrambo povedal, da
spoštovanje materinega jezika, kot pot do zveličanja učil že svetniški kandidat
Slomšek. »Sem rekel ravnatelju: če je naš svetnik rekel, da je preklet, kdor
materinski jezik zataji, je tisti, ki govori obratno – hudič. No, in potem ni
bilo drugače kot - marš ven!«
Kako je dober fašist postal dober komunist
Fašizem
je tudi sicer njihovo družino gospodarsko zelo prizadel. Ko so fašisti, tudi zaradi
slabega poslovanja nekaterih domačinov, spravili na kolena dobravsko vinarsko
zadrugo, je moral oče kot porok skupaj z nekaterimi drugimi plačati ogromen znesek. To je za več
let ogrozilo obstoj Možinove kmetije in
družine. Pod Italijo so bili zanje izredno težki časi, Jugoslavijo pa so imeli
za nekaj svetega. Težko so čakali na priključitev »h Jugoslauji«, pove Možina v
sočnem dobravskem narečju A Možina ve o vojnih dogodkih povedati tudi marsikaj,
česar v zgodovinskih knjigah ne najdemo. Denimo, kako je v Gorici briški
partizan Ferdinand Zuljan protestiral pri komandantu, ker se je zaupno
pogovarjal z nekim nekdanjim briškim fašistom in ovaduhom. Partizanski oficir
mu je odgovoril: »On je bil dober fašist in sedaj bo dober komunist, kar pa ti
ne boš nikoli!«
Starejši
brat Mirko je bil mobiliziran v partizane. Prostovoljnih odhodov takrat ni bilo
kaj dosti, se spominja Franc, ki je zato moral prevzeti kmetijo. »A potem, po
vojni, smo bili razočarani. Kmet je bil vseskozi po vojni preganjan in zaničevan.
Dobesedno.« Opisuje, kako so jih začeli siliti v kolhoze, kot so novi
oblastniki takrat dejali zadrugam. Za predsednika so postavili – železničarja.
»Saj je bil dobričina. A o kmetijstvu ni imel pojma. Nikoli namreč ni delal na
zemlji,« se spominja Možina. Potem so sklicali sestanek. V dobravski šoli. Vsi
ljudje niso niti mogli noter. A Možina se spominja, da so med njimi sedeli
agenti udbe. Govornik jim je grozil, da bodo kmetom, ki ne bodo vstopili v
zadrugo, tako povečali davke, da bodo obubožali. Mladi pa so dobili uradne
pozive na delo v tovarno v Kočevju. »Žlica, vilica in gremo v indústrijo,« se
slikovito izrazi. Dvajsetletni Možina, ki je kot deček ponoči vozil hrano za
partizane iz Vitovelj na Krnico v Trnovskem
gozdu, je vstal in povedal: »Poslušajte, kaj pa delate? To ni prav. Mi,
ki smo s partizani delili zadnji kos kruha, smo sedaj prišli v tak položaj, da
se vas bojimo. To je krivično.« Govor je sprožil negodovanje tudi med drugimi
vaščani in navdušenje nad kolhozništvom je izpuhtelo. Sestanek je propadel.
V lager, ker je "razburjal ljudstvo"
Možina v hramu. |
Odgovor
oblasti je prišel tri dni kasneje, na kresni večer. Okoli polnoči sta prišla
agent udbe in miličnik in ga odvedla. V solkanskih zaporih so ga dva meseca
zasliševali. »Vsi smo morali nepremično gledati v točko na stropu, ki so nam jo
določili,« se spominja. Danes ve, zakaj so ga zaprli: od njega so hoteli
izsiliti priznanje, da ga je k uporništvu nahujskal kriški župnik Andrej
Simčič. A to jim ni uspelo. Možina je odločno zatrdil, da je povedal, kar je
sam čutil. Zato so ga brez sodnega procesa zaradi kršenja javnega reda in miru
– »razburjal je ljudstvo« - obsodili na administrativno kazen. A kazen je bila
v tistih povojnih letih drakonska: 27 mesecev težkega prisilnega dela. Domači o
obsodbi in napotitvi v koncentracijsko taborišče niso vedeli nič. Vedeli niso
niti, če je sploh še živ. Šele mesece kasneje je lahko domov poslal dopisnico,
da se ima dobro. Poslali so ga v delovnem taborišče Litostroj v Ljubljani, ki
je bil s stražnimi stolpi, bodečo žico in mitraljezi pravi slovenski gulag
sredi Ljubljane. Razmere so bile strahotne: trdo so delali, hkrati pa
doživljali fizično in psihološko mučenje. Možakarji, ki so preživeli nemške
lagerje so pripovedovali, da je tu zaradi mučenja neprimerno huje. V capah
oblečeni so ure in ure pozimi morali stati na dežju. Če si bil prepočasen, si
jih dobil z lopato po hrbtu. Če je kdo pobral košček cigareta ali oglodanega
kruha, ki so ga jim nastavljali, so se sadistično znašali nad vsemi
taboriščniki. Pozimi so moža, ki naj bi
ga žena z nekega nasipa videla, maličili
in postavili pod snežno kapnico, dokler
se ni zgrudil.
»Enega
leta v takih razmerah ne bi preživel,« se lagerja spominja Možina, ki še danes
ne razume, zakaj je bila potrebna taka surovost. »Če je že treba delati, če že
delamo skorja brez hrane, v teh capah, zakaj potem še tak teror, pretepanje in
kazenski ekzecirji. Da smo dobili tisto ubogo hrano, smo se morali tudi po 30
krat uleči na tla in spet vstati. Zakaj pretepati ljudi, stare kmete in
izobražence? Večen krik, sama surovost,« pripoveduje, kaj so preživljali kmečki
gospodarji samo zato, ker niso uspeli zadostiti obveznim oddajam.
Delovna
taborišča, v katerih je suženjska dela v Sloveniji opravljalo več tisoč ljudi,
je jugoslovanski diktator Josip Broz Tito zaradi pritiskov zahodnih držav, ki
se jim je po sporu s Stalinom moral prikupiti, razpustil. Amnestija je doletela
tudi Možino, ki je bil februarja 1950 pogojno izpuščen. Ne dolgo zatem je bil
vpoklican v vojsko. Poslali so ga v kazensko brigado v Mostar. Kot politično
neprimerna pa so označili tudi njegova oba sinova tudi še v osemdesetih letih.
Podobno je bilo v šoli. Možina se spominja, kako so njegova mlajša brata v
osnovni šoli ovirali s krivičnimi ocenami in zapostavljanjem, da se ne bi
morebiti odločili za duhovniški poklic. Zaradi te potencialne nevarnosti so
jima tako onemogočili nadaljevati šolanje.
Možina o trpljenju pripoveduje brez zagrenjenosti in s humorjem. Eden od dvojice, ki sta ga aretirala, je še vedno živ in živi v Vrtojbi, pove. Ko sta se pred leti nekoč srečala, ga je lepo pozdravil in mu rekel: »O, midva se poznava. Iz ne preveč lepih časov. No, no, zadeve se spreminjajo.« A bivši udbovec mu ni odgovoril in se je naredil neumnega. O njunem položaju danes, po tolikih desetletjih, bi veliko povedal podatek o njunih pokojninah. Franc, dobiva nizko, kmečko pokojnino. Udbovec pa verjetno precej drugačno…
Možina o trpljenju pripoveduje brez zagrenjenosti in s humorjem. Eden od dvojice, ki sta ga aretirala, je še vedno živ in živi v Vrtojbi, pove. Ko sta se pred leti nekoč srečala, ga je lepo pozdravil in mu rekel: »O, midva se poznava. Iz ne preveč lepih časov. No, no, zadeve se spreminjajo.« A bivši udbovec mu ni odgovoril in se je naredil neumnega. O njunem položaju danes, po tolikih desetletjih, bi veliko povedal podatek o njunih pokojninah. Franc, dobiva nizko, kmečko pokojnino. Udbovec pa verjetno precej drugačno…
Možinovo "Bejlu z Griča". Po njem ne boli glava. |
Franc Možina
zadnja leta dela malo manj. A še vedno malodane sam obreže vse tri vinograde. Počasi,
pazljivo in z velikim občutkom za trto. Vzgoja trt mu je bila vedno v veliko
veselje. In zato je toliko bolj razočaran, ker mu v zadnjih nekaj letih iz vipavske kmetijske zadruge za
kakovostno grozdje niso plačali še niti centa. Možina svoje vino prideluje
klasično, tako kot njegovi predniki – grozdje vre v lesenem plavniku, dozori pa
v hrastovem sodu. Letos so Možinovi bendimo končali prav v vinogradu na Griču.
Počasi in spoštljivo so obirali zlate jagode tudi Možinovi potomci – hčeri in
sinova s kupom vnukov. Zunanji opazovalci bi opazili, da se priimek v svojem
izvornem pomenu ohranja tudi v naslednjih rodovih.
TINO MAMIĆ
NOTA BENE:
TINO MAMIĆ
NOTA BENE:
Franc Možina je o svojem življenju spregovoril v oddaji Pričevalci (KLIK) in treh dokumentarnih oddajah serije Moja zgodba, ki jih pripravlja zgodovinar Jože Dežman. Oddaje so dosegljive tudi na spletu v arhivu Radia Ognjišče (glej datume 15., 22. in 29. 9. 2010).
O Možinovih spominih na drugo svetovno vojno je pričevanje objavil zgodovinar dr. Renato Podbersič v knjigi Revolucionarno nasilje na Primorskem (SCNR 2011) na strani 147.
Možinovo dokumentirano pričevanje o taborišču Litostroj najdemo tudi v knjigi Osvobojeni gradimo dr. Milka Mikole (Ministrstvo za pravosodje 2006) na strani 318.
Članek s skoraj identično vsebino je prvič izšel v dnevniku Primorske novice na praznik združitve Primorske z matico Slovenijo 15. septembra 2012.
O Možinovih spominih na drugo svetovno vojno je pričevanje objavil zgodovinar dr. Renato Podbersič v knjigi Revolucionarno nasilje na Primorskem (SCNR 2011) na strani 147.
Možinovo dokumentirano pričevanje o taborišču Litostroj najdemo tudi v knjigi Osvobojeni gradimo dr. Milka Mikole (Ministrstvo za pravosodje 2006) na strani 318.
Članek s skoraj identično vsebino je prvič izšel v dnevniku Primorske novice na praznik združitve Primorske z matico Slovenijo 15. septembra 2012.
zgodba mi je nekam znana oziroma spominja na tisto iz romana Taborski zvonovi. priporočam v branje!
OdgovoriIzbrišiZvonar in oskrbnik cerkve France Možina st.,ki je dolga leta skrbel za dobraveljsko cerkev pri sv. Petru, nas je otroke opozarjal, naj pridemo k verouku in pouku materinščine pravočasno, naj ne zamujamo. Naš učitelj je bil med vojno župnik Andrej Simčič iz Svetega Križa (sedaj Vipavski Križ). France Možina st. je bil oče Franceta Možine in stari oče Jožeta Možine, nekdanjega direktorja nacionalne RTV Ljubljana. Franceta st. in vse člane Možinove družine se spominjam kot napredne in narodno zavedne. Možina st. je bil gospodarski referent na vasi, delal je za partizane in je bil izdan. Župnik Simčič je posredoval zanj prek šturskega župnika Gregorca. V prvi svetovni vojni je bil ujetnik v Ukrajini, doživel je rusko revolucijo in državljansko vojno, spoznal je boljševistično nasilje, spominjal se je vznesenih govorov ruskih komisarjev, zato je bil do komunizma zadržan. Pogosto sem se ustavila v njihovi hiši, na levi strani na koncu zaselka Hrobači in se pri njih počutila kot doma. Kako sta njegov sin France in njun vnuk Jože podobna svoji materi oziroma noni. Še se jo dobro spominjam. Francetova brata Vinko in Ivan sta bila moja sošolca, njuna sestra Mara pa v otroštvu moja prijateljica. V Solkanu nas je večkrat obiskal tudi njihov brat Slavko, ki živi v Portorožu. Ko obiščem Dobravlje, se s Francetom vedno kaj pogovoriva in obujava spomine na stare čase. France je bil tudi prijatelj mojega strica pesnika Stanka Breščaka. Možinove sem vključila tudi v mojo knjigo MOJ OČE - ČRNI BRAT.
OdgovoriIzbriši