Zgodovinar,
sociolog in novinar Jože Možina (45) ustvarja dokumentarne filme, ki prevzamejo.
Da, lahko rečemo celo, da spreminjajo gledalce. S filmom o misijonarju Pedru Opeki skuša vse
bolj hitečim zahodnjakom povedati, da je življenje lahko drugačno. Možina govori
o politiki in zgodovini brez dlake na jeziku, kar nekaterim ljudem v naši
državi ni najbolj po godu. Stvari in pojave v državi je treba poimenovati s
pravimi besedami, meni. Prepričan je, da je v naši državi in naciji veliko
razlogov za upanje, posebej med preprostimi ljudmi.
Pred kratkim ste
prišli iz Vancouvra. Ste onkraj Luže spet dobili nagrado?
Kanadski
filmski festival je film o Opeki prijatelj nagradil z nagrado za odličnost na
področju filmskega ustvarjanja. Bilo je zelo prijetno in prijazno. Ta kanadska
in še prej ameriška »normalnost«, ko je neko dobro opravljeno delo cenjeno brez
predsodkov, je blagodejna. Posledično pa zbuja določeno grenkobo, ker te
normalnosti v naši domovini pogosto ne zmoremo.
Nagrada za
odličnost ni prva tuja nagrada. Kje vse po svetu so filmske žirije gledale film
o Pedru Opeki?
Ob Los
Angelesu in Vancouvru je film gostoval tudi na festivalu v Milanu, maja bo
prejel dve nagradi v Jakarti, še dve nominaciji pa ga čakata v Nici.
Zelo zanimivo
in povedno je, da v Portorožu, na glavnem slovenskem filmskem festivalu niste
dobili nobene nagrade. Spomnimo, da so
bili v žiriji Mitja Okorn, Zvezdana Mlakar, Demeter Bitenc in Hanka
Kastelicova. So potemtakem slovenski filmski kritiki bolj ostri od
hollywoodskih?
Ha, ha. Absolutno,
tu gre za žirijo, ki diktira raven svetovnega filma in bržkone bo tako tudi ostalo. (smeh) No, šalo na stran. Ne gre za nagrade.
Tisto, kar je porazno, je odnos plačanih žirantov s strani slovenske države oz.
ministrstva za kulturo, ki niso premogli minimalne spodobnosti, da bi si film,
ki je bil na uradni projekciji, ogledali. To ni ne kulturno ne profesionalno.
Predsednik
žirije Okorn, je potem še izjavil, da so šli ven, ker je film tako dolgočasen,
da je med njim šestkrat zaspal. Čeprav je imel dokumentarec rekordno gledanost,
tudi ob ponovitvah. Žirantje so namesto opravičila, ker niso opravili svojega
dela, čez nekaj tednov objavili žolčno kritiko filma. Podoben besedni linč z
izključno »strokovnimi argumenti« je bil stalna praksa komunističnih
oblastnikov ves povojni čas. Se zgodovina ponavlja?
Mislim, da
ne, ker je Opekovo sporočilo že prevzelo sto tisoče gledalcev, filmu pa so dali
veljavo festivali v tujini. Zato so izbruhi slovenskega primitivizma za sam
film nepomembni. Res pa je, da razgaljajo uborno in skrb vzbujajočo raven
nekaterih klik, ki se imajo za srčiko slovenske kulture. Si predstavljate, da
komisija, ki naj bi bila strokovna, ni zmogla sedeti na projekciji filma, ki je
imel v Sloveniji že več kot 700.000 ogledov? Veliko Slovencev ima talente za
kulturo in znanost, a jih naša elita potepta in prezre. To je velika nacionalna škoda. S tega vidika se nam
zgodovina res ponavlja.
Se vam zdi,
da leta 1990 sploh ni bilo preloma z nekdanjim režimom? Totalitarizma sicer ni
več, a zdi se, kot da stari kadri pa še vedno prevladujejo v sodstvu,
gospodarstvu, javni upravi in medijih.
Da. Tudi,
kjer starih kadrov ni več, se je obnovila, celo okrepila, na žalost prav mentalna
in funkcionalna praksa nekdanje partije. To je za našo nacionalno državo
uničujoče slabo. Sodstvo, ki je bilo udarna pest revolucije in kršenja
človekovih pravic po vojni, po letu 1990 ni doživelo nikakršnega prečiščenja. Tam
so še vedno referenca stari partijski
eksperti kot je Ljubo Bavcon. Ker naše sodstvo, s častnimi izjemami, ni znalo,
pa tudi ne hotelo vzpostaviti evropske pravne države za učinkovit obračun s
kriminalom vseh vrst, se je začela majati, sedaj celo podirati celotna struktura
nove države. Nekaterim je bilo vse dovoljeno. In so tudi vse nekaznovano
počeli. Ob takem pravosodju in z njegovo (ne)močjo, se je zavrtela zgodba kraje
družbene lastnine, izčrpavanja podjetij, nesramno izkoriščanje delavcev… Sodstvo je prvo odgovorno za stanje
v državi. Prečiščevanja in kadrovske normalizacije je bilo tu premalo. Končno
so stranke kontinuitete tudi v sedanji dobi na najodgovornejša mesta umestile
ljudi, ki so bili po možnosti kompromitirani že v komunističnem režimu. Tak primer
je izbira generalnega tožilca Fišerja, ki je preganjal župnika in gospodinjo, ker
sta obeležila grob nedolžnih žrtev na Lajšah. Ali pa predsednik sodišča
Masleša, ki naj bi se norčeval iz ubitih beguncev na jugoslovansko italijanski
meji. Kljub nekaj poskusom so kapitalni -
ali bolje, sistemski kriminalci - v Sloveniji še varno na svobodi. Pa tudi, kaj
pa naj bo z nacionalno skupnostjo, ki ob skoraj 700 prikritih grobiščih in
deset tisočih zločinsko pokončanih ni obsodila niti enega samega zločinca.
Država se tako sploh ni moralno odmaknila od zločina. Ne le da noben zločinec
ni za zapahi, še visoke državne pokojnine imajo preživeli partijski
revolucionarji, med katerimi so seveda tudi odgovorni za množične poboje. Tu je
moralni kompas povsem zgrešen, saj če je umor dovoljen in nagrajen umor, je
ropanje države proti temu mala stvar.
Prav tisti,
ki bi morali skrbeti za pravično družbo, so sedaj posredno zrušili celo vlado
Janeza Janše?
Ko zmanjka
vzvodov v pravosodju in se izjalovi afera Patria, nastopi ad hoc rezervna
sestava v podobi Korupcijske komisije na
čelu s Goranom Klemenčičem, političnim nasprotnikom pomladne strani, in kontinuiteti
ljubim novinarjem Praprotnikom, ki v medijski spregi obračunava s političnim prvakom
pomladnikov. Zoran Janković je tu le začasna, kolateralna škoda za dosego
višjih interesov – odstranitev glavnega političnega nasprotnika, ki je kot
premier ogrozil v gospodarsko drobovje partijske države. Le-to je namreč v krču
in bi lahko pristalo v okviru slabe banke.
Je po vašem
vpliv starih struktur tako močan tudi v gospodarstvu?
Počelo
slovenske ekonomske elite po drugi svetovni vojni je povezano s povojnimi
poboji in nasilno zaplembo premoženja predvojnih podjetnikov, obrtnikov in
posestnikov. Revolucionarni izbranci so to premoženje sprva upravljala kot
državno, potem pa kot družbeno. Po letu 1990 pa so ljudje te iste združbe oz. njihovi ideološki nasledniki
izvorno ukradeno premoženje še - olastninili. Zato tudi imamo pri nas novodobne
lastnike in tajkune, ki se vsi po vrsti prištevajo k levici, kar je unikat v
Evropi. Levica – oz. revolucija sta zaslužni za njihovo bogastvo. Ta teza ne
drži absolutno za vse, a poglavitni tok in počelo slovenske kapitalistične
levica najdemo prav tukaj. Zaradi finančne moči obvladuje tudi medije in v
veliki meri ustvarja razpoloženje v državi. V zadnjih mesecih, v sedanji gospodarski
krizi, se zloraba medijev zločesto stopnjuje. V tem kontekstu vidim tudi »spontanei«
proteste, ki so bili v času Janševe vlade kljub nasilništvu medijsko podprti. Sedaj
pa protesti izzvenevajo v kulturnih dogodkih in aktivizmu, čeprav so razmere še
slabše kot pred meseci. Verjetno v
zadnjih 25 letih ni bilo takšnega medijskega enoumja kot je danes. In to je
omogočilo dogodke zadnjih mesecev.
Padec Janševe
vlade?
Nova spletka
za politično strmoglavljenje pomladne vlade in reševanje prikritih levičarskih
bogatašev je cena prihodnosti dveh milijonov državljanov. Navidezno so žrtvovali
še Jankovića, ampak gre le za farso. Vse je bilo dobro pripravljeno in medijsko
vnaprej zrežirano, vključno z dogovorjenimi »hipnimi« reakcijami Viranta, pa
tudi tudi Žerjava. Zato je zadeva učinkovala apokaliptično. No, sedaj je
razodetje res tu, ampak ne zaradi Janše. Ceno te pustolovščine pa bomo plačali
vsi.
Pa verjamete,
da prvak SDS v tem primeru ni kriv?
Zelo težko bi
bilo verjet da je, saj korupcijska komisija v bistvenih elementih – pri ceni zemljišča
v Trenti in ceni hiše Velenju - evidentno manipulira. Tu tri četrt zgodbe takoj
pade. Prav tako komisija ne upošteva dediščine po starših. Tudi način kako so
to organizirano spravili v javnost brez možnosti zagovora razgalja spletko. Ker smo ljudje opremljeni s spominom, je treba
tudi upoštevati, kaj vse je partijska kontinuiteta doslej že naprtila Janši: od
procesa na Roški, orožja, Depale vasi in Patrie do korupcijske komisije. Nihče od naših politikov ni bil deležen tudi
toliko vulgarnih diskreditacij, kot Janez Janša, njegova soproga in otroci. Nadvse
obskurna je zadnja zadeva s PEN, ko ga udbovski sodelavec Taufer zmerja z
golaznijo. No, še zadnjič v Kanadi mi je rojakinja zatrjevala, da ve za njegovo
kliniko v Avstraliji. Tako daleč sežejo udbovske
lovke. Najpomembnejši pomladni politik je
pač velika tarča kontinuitete.
Zakaj?
Ker je edini
slovenski politik, državnik, ki je ogrozil udbomafijsko ekonomsko politično
združbo. Le-ta v zakulisju bogati in živi na račun slovenske države in njenih
državljanov. Ne glede na to, koliko ga kdo mara ali ne, gre za izredno
sposobnega politika, ki ne le da je botroval nastanku slovenske demokracije in
države, ampak je državo tudi učinkovito vodil in uspešno predsedoval Evropski
uniji. Seveda je delal tudi kadrovske in druge napake, a nasledil je Pahorjevo
»ladjo norcev«, vlado, ki se je v krizi brezglavo zadolževala in spravila
državo na rob bankrota. Kljub težavam z Viranti in Erjavci ter ob silni
medijski gonji je vendarle ladjo zasukal v pravo smer, v smer varčevanja. Takoj
po njegovi odstavitvi pa se vse spet podira. Bruselj pač ni Beograd. Janša je
politik prve kategorije, zgodovinska osebnost, če hočete, na nasprotni
politični strani pa je vladni ekipa iz rezervnih igralcev, ki je v tujini ne
jemljejo resno. Ampak to ni smešno.
Kakšna pa je
razlika med levo in desno politiko?
Velika in pogosto
premajhna. Voditelje na t.i. levici pogosto
nastavlja zakulisje in to jih tudi odstavlja. Pomladna politika je izvorno transparentna. Predsednik
demokratov vodi stranko na volitve, v primeru uspeha pa sestavlja vlado. Pomladni
politiki so bolj samostojni pri svojih odločitvah, v večji meri odgovarjajo
svoji stranki in bazi od katere so tudi odvisni. Na t.i. kapitalski levici pa tisti, ki
sprejema ključne odločitve, sploh na volitvah sploh ne nastopi. Stranke kot so
SD, Pozitivna Slovenija in njihovi sateliti, sploh ne vodijo predsedniki, ampak
ključne stvari vlečejo strici iz ozadja. O tem sta povsem resno govorila tudi
predsednik in podpredsednik SD. A mislite, da je Borut Pahor obvladal poslance
SD? Tudi Lukšič jih ne. On je želel predčasne volitve, a strici iz ozadja so
hoteli le takojšnjo zrušitev pomladne vlade, pa naj bo nova vlada kakršnokoli.
No, sedaj je imamo.
Slovenija se
nahaja v ključnem trenutku za svoj gospodarski obstoj. S tem se strinjajo na
obeh političnih polih. V zadnjem letu je tudi parlament nekaj odločitev sprejel
konsezualno. Je to dober znak za svetovnonazorsko razcepljeno Slovenijo?
Dvomim, da je
prevladalo spoznanje kaj je dobro za vse. Za dobre obete v razdeljeni Sloveniji je žal
prezgodaj. Poglejte norost. Zlato fiskalno pravilo, ki ne stane nič, pač pa ta
ustavna omejitev zadolževanja poveča verodostojnost države in prihrani denar, še
vedno ni sprejeto. Pahorjeva vlada je to obljubila in nič naredila, Janševo
vlado je levica pri sprejemanju blokirala in še vedno, tudi sedaj ko je na
oblasti, in jim teče voda v grlo, blokirajo sami sebe. To je povsem nerazsodno.
Čeprav je
predsednica vlade Bratuškova v parlamentu grmela zoper Janševe reforme, pa je
sedaj spremenila mnenje in bo precej njegovih projektov peljala naprej. Gre
torej Slovenija v pravo smer?
Po obisku
Bruslja se premierka vsaj verbalno oklepa reform pomladne vlade, ker je to
edina pot. A potrebna so dejanja. V primeru uveljavitve slabe banke ali ob
prihodu trojke jo bodo strici žrtvovali, kot je to obredni običaj na levici. Njeni
nastopi in izjave močno dražijo zadolževanje. Po nekaterih ocenah se sedaj
zadolžujemo za 80 milijonov evrov na mesec dražje kot pod prejšnjo vlado. Akterje
slovenske politične levice in njihov medijski pratež ni niti malo sram, ker so
državo pahnili v bankrot samo zato, da se znebijo političnega tekmeca in
prikrijejo svoje privilegije. Zgodovinsko gledano je tu moč opaziti neko
analogijo z dobo druge svetovne vojne, ko so njihovi ideološki predhodniki v
jeku okupacije sprožili državljansko vojno in revolucijo za prevzem oblasti, ne
glede na žrtve. S tega vidika so za narod pogubni. Zadnji manever z zamenjavo vlade
nas bo stal vsej pol milijarde evrov. Si predstavljate? Saj vam je jasno, da tega
ne bosta plačala Kučan in Virant…
A vendar od
zunaj pogosto slišimo, da so vsi politiki enaki. Da so vsi lopovi. Zato že leta
mediji ponavljajo, da je čas za »nove obraze«. Kje lahko dobimo nove obraze? Je
to sploh možno?
Na t.i.
levici so politiki potrošno blago. Predvsem zato, ker ne najdejo pravega. Poglejte,
kaj vse se je že zvrstilo v zadnjih letih. Od tod mantra o novih obrazih. Ti
doslej niso prinesli nič novega niti dobrega. V Evropi in svetu so uveljavljeni
politiki garancija stabilnosti, ne glede na starost. Dober politik je redkost
ne le v Sloveniji, tudi v svetu.
Možina na predavanju v Vipavi |
Volivci desne
sredine zelo radi glasno kritizirajo vodstva pomladnih strank. Po drugi strani pa
se zdi, da zato narašča volilna abstinenca. Kaj menite o tem?
Lahko je
kritizirati, veliko težje pa je biti politik, zlasti desne sredine. »Salonski
levi«, ki rjovejo svoje politično prepričanje med prepričanimi, v javnosti pa
se spremenijo v miši, so pogosta podoba slovenskega volivca. V tujini
angažirani volivci zavzeto podpirajo svojega kandidata, ga spremljajo in potem
tudi kritizirajo. To je odgovornost in
pravica volivca, ki pa je pred tem v svoj politični angažma vložil bodisi nekaj
denarja, časa, znanja…
Nas bo rešila
trojka?
Trojka bo na
naš račun za naše razmere zelo brezkompromisno reševala slovensko zgodbo tako,
da bo v korist celotne Evrope. Taka so pravila. Standard bo padel na realna tla
in večini se bo godilo slabše. Poglejte dogodke zadnjih tednov in pisanje tujih
medijev. Odstavitev Janše in prihod leve vlade je usodno pomaknila Slovenijo
med problematične in neverodostojne države. Dali so nas na črni spisek. Upajmo,
da bo sedanja oblast vendarle uspela zajeziti krizo. To je nujno.
Veliko
omenjate medije. So res tako pomembni za kontinuiteto oblasti nekdanjih
partijcev?
Zgodovinsko
gledano partijska država ni imela zunanje in ne notranje verodostojnosti, zato
jo je »utemeljila« s terorjem in
propagando, slednje je z mediji ostalo poglavitno orodje kontinuitete tudi po
letu 1990.
Danes imamo
internet, svobodo govora, pluralno sestavljen programski svet nacionalne RTVS
in več zasebnih medijev, ki so katoliški ali politično desnosredinski. Torej
medijska pluralnost obstaja?
Če bi dejansko
obstajala, potem Milan Kučan, kot partijski šef nikoli ne bi bil izvoljen na
čelo demokratične Slovenije in sedaj ne bi bil samoumevni stric iz ozadja. Po
mojem tudi Zoran Jankovič nikoli ne bi bil župan prestolnice, kaj šele kandidat
za premiera. Saj to, kar mu je protikorupcijska komisija naprtila za potrebe diskreditacije
Janše, počne vsaj 10 let. Oba in
številni drugi, sta produkt medijev. Najprej si razčistimo; pred letom 1990, ko
je bilo informacij malo, se je vseeno veliko vedelo. Ljudje so hlepeli po
resnici in bili zato, vsaj ob zlomu komunizma bolje informirani. Bolj so vedeli,
kaj se dejansko dogaja in kdo je kdo.
Tako čaščena informacijska doba pa je sprožila nepregledno množico
informacijske ponudbe, v kateri se večina ne znajde. Rezultat je, da imamo
namesto dobro informirane javnosti veliko zmede. Ljudje v poplavi vseh mogočih
informacij bistvenih stvari pogosto sploh ne vidijo ali pa so zmanipulirani. Od
tu somrak zdrave pameti.
Mediji se
lotevajo tudi Cerkve. A nekateri krivijo tudi samo vodstvo Cerkve in njegov
odnos do javnosti. Kardinalu Rodetu so mnogi očitali, da ne zna z mediji. Ob
finančnem zlomu mariborske nadškofije pa so tudi mnogi krščanski intelektualci
nekaterim predstavnikom Cerkve očitali sprenevedanje.
Kardinal Rode
je posebna zgodba, njegov prihod na čelo ljubljanske nadškofije in način
nastopanja, ki sicer po vsebini ni bil sporen, je levica spretno izkoristila za
medijski pogrom proti Cerkvi. Tega takratni nadškof ni upošteval in je nadaljeval
v svojem slogu. Pomislite, da je imel
predsedniški kandidat Kučan še leta 1992 v svojem časopisu Predsednik na prvi
strani fotografiji s papežem in z nadškofom. Nekaj let pozneje bi bilo slikanje
z nadškofom za Kučana škodljiva marketinška poteza. Za mariborsko zgodbo pa ni
moč kriviti nobene Udbe, komunistov ali levičarskih medijev. To je pred vsem
zadeva ljudi iz ožjega kroga Cerkve, ki so se ukvarjali z napačnimi stvarmi povsem
napačen način.
Si je torej
Cerkev tudi sama kriva?
Očitno.
Poglejte, afera je izbruhnila iz tujine, ker doma ni bilo dovolj moči in zdrave
pameti, da bi jo razkrili in pojasnili sami. Seveda so bili zato njeni medijski
pospeški toliko večji. Vse drugo je znano. Spomnil bi le še na razočaranje ob
poznejšem pastirskem pismu slovenskih škofov, približno leto po izbruhu afere,
ko iz besedila ni bilo moč razbrati niti jasnega opravičila, kaj šele, da bi
razgrnili, kaj se je zgodilo, kdo je odgovoren in koga bodo ovadili. Mnogi so
bili šokirani in prizadeti, posebej taki, ki so vedno, tudi nekritično,
zagovarjali vse cerkveno. To sem opazil prvič. Ne le afera, ki jo lahko interpretirate kot
eksces, tudi tu, v »reševanju« zadeve se je pokazalo, da nekateri v vrhu Cerkve
niso prav dojeli, kako so videli afero verniki in javnost. Končno so številni
izgubljali tudi svoje prihranke, vložene v cerkvene sklade tudi zato, ker se je
zanje delalo reklamo v Cerkvi. Vsi imamo napake in včasih hote ali nehote
delamo slabo, vendar je po tako evidentnih škandalih jasno obžalovanje prvi
korak za nov začetek. Tu pa se poraja skrb, da novega začetka ni. Če je tako,
je formalna Cerkev zadnja, ki lahko bere levite na račun pravne države in
socialne pravičnosti. Dobro, smo pač v dobi hudih preizkušenj in taki dogodki nas
silijo v prehitre sklepe, da je tudi Cerkev del problema in ne rešitve.
Kakšna je pot
iz tega?
Dolgotrajna. Nedavno
sem bil v krogu klenih duhovnikov in bogoslovcev na Štajerskem. Začutil sem,
kakšno breme jim je ta afera naložila. A na srečo jih to ni omajalo, kakor tudi
vernikov ne. Nasprotno, v zraku je bil optimizem. Želim pa ob tem izpostaviti
še nekaj, kar nam ne bi smelo biti samoumevno. Namreč kako pomembni so
duhovniki in redovnice za nas. Pogosto smo do njih preveč kritični in gledamo
zgolj na napake. A prav oni so velik blagoslov za narod in to jim moramo pogosteje
pokazati. So najbolj izpostavljeni glasniki krščanstva, ki dejansko ponuja
odgovore na izzive časa. Pot iz sedanjih težav je v dobrih delih tako v svojem
narodu, kot tudi pri drugih narodih po svetu. Gre za misijonsko držo, pa ne le
tisto v oddaljenih deželah, ampak tudi tisto doma, ki je lahko še težja.
Je novi papež
glasnik teh potrebnih sprememb?
Seveda. Dal
je jasen signal v duhu evangelija in izvornega krščanstva. Kako se bo to v
Cerkvi prijelo? Gotovo je to nova priložnost. Med izvolitvijo sem bil v Milanu in v nekem časopisu
so ga imenovali »prijatelj revežev«. Enako kot misijonarja Opeko. To je tako
prava smer, da bolj ne bi mogla biti. Teologija je čudovita veda, ki sega v
največje globine in višine človekovega dojemanja Božjega, vendar krščanstvo
učinkuje, ko je v svojem delovanju jasno in preprosto kot evangelij. V 13.
stoletju je Cerkev »korigiral« sv. Frančišek Assiški, sedaj je to naloga papeža
Frančiška. Ne smemo pa pričakovati preveč. Dovolj bo če bo Cerkev poenostavil,
odpravil čim več birokratskega balasta. Ne strinjam se s tistimi, ki mislijo in
pričakujejo, da se bo spremenil krčanski nauk. To je nesmisel. Spremeni pa se
lahko način. Če bo uspel novi papež sestaviti dobro ekipo sodelavcev, bodo
stvari hitreje stekle. Zanimivo, da je red najprej vzpostavil v vatikanskih
financah.
Kako lahko
papež po vašem obdrži nesporen ugled v katoliškem svetu in širše?
Ugled
rimskega škofa, papeža, izvorno izhajajoč iz prvenstva apostola Petra, se v
modernem času lahko obdrži le s karizmatično,
moralno ter duhovno čisto osebnostjo, ki ima tudi moč, da pozitivno
vizijo uveljavi. Katoliško občestvo je
imelo v zadnjem obdobju velik blagoslov s papeži kot so Janez XXIII., tudi
Pavel VI., sploh Janez Pavel II. in tudi Benedikt XVI. Slednji je presodil, da
nima več dovolj moči in hkrati pozval k
očiščenju Cerkve, proti verski dvoličnosti in pozunanjenosti. Zelo modra
poteza, ki sporoča, da so hipokrizija in cerkveni balast brez verske vsebine, hkrati
pa tudi, da sta pohlep in morala resna problema Cerkve in v Vatikana. Spomnimo na afero s prostituti, ki so jih
vozili v Vatikan. Ali na finančne škandale, ki so prizadeli tudi slovensko Cerkev.
Kurija, ki deluje inertno za debelimi
vatikanskimi zidovi, brez odločne roke
kaj lahko zaide v samovšečno in od realnega sveta odmaknjeno birokracijo, kjer
je odprta pot vsem mogočim anomalijam. To se je v zgodovini že dogajalo in
povzročalo razkole.
Dejal bi, da
je papež, ki ne mara rdečih čevljev, precej blizu vašemu razmišljanju.
Asociacijo dobim tudi na talarje, ki so jih v času italijanske zasedbe
Primorske škofje skušali precej neuspešno vsiliti primorskim duhovnikom. Je v
Cerkvi preveč zloščenih čevljev in lepih oblačil?
Ne bi znal
niti si upal soditi o obleki in obutvi, ha, ha. Je pa pozunanjenost past in
ovira resničnosti ter pristnosti. Rdeči čevlji, čeprav simbolizirajo trpljenje
prvaka apostolov Petra, res niso nujna oprava. Sedaj, kje je meja med spodobno
obleko in gizdalinstvom? No, ja, večmetrske vlečke za kakim cerkvenim
dostojanstvenikom bojda niso nujne za nebesa. (smeh) Če pogledamo v zgodovino,
se je Cerkev v posameznih zgodovinskih obdobjih, izgubljala v formi, cerkveni
učenjaki so se prepirali in ločevali zaradi malenkosti. Tak je bil tudi teološki
razlog za razkol z Vzhodom leta 1054. Nenazadnje je bila tudi sejmarska podoba
Vatikana, kot jo je videl Luter v začetku XVI. stoletja neposreden povod za
protestantski odhod. Daleč od tega, da bi bilo sedaj vse narobe, a problemi
očitno so. Po Jezusovem nauku je edina pot do evangelizacije osebni zgled
dobronamernosti in skromnosti. In ta pot se začenja v Vatikanu. Prepogosti
baročni balast ne deluje kot povabilo sodobnemu človeku, naj sledi Jezusovemu
nauku. Moč katoliškega papeža, ki je dejansko prvi služabnik in ne čaščenja
potreben odmaknjen verski oblastnik, ni v mogočni Petrovi baziliki, Sikstinski
kapeli, ampak v moralni integriteti in osebni moči s katero uveljavlja
krščanska načela. V tem je velik čar in trajna moč krščanstva.
Pogosto se
vračate v rodne Dobravlje in radi poudarjate primorsko komponento slovenskega
naroda. Hkrati pa poudarjate, da je Primorska danes ideološko najbolj
naklonjena totalitarizmu.
Primorska
daje Slovencem nujno sredozemsko komponento, da ne omagajo za prvim kranjskim
plotom. (smeh) Res pa je, da smo v Evropi, z delno izjemo narodov pod Sovjetsko
zvezo, tista pokrajina, ki je bila najdalj v kleščah totalitarizmov: najprej
fašizma, potem kratko nacizma in na koncu še komunizma. Primorska nikakor ni
naklonjena totalitarizmu, še najmanj naša Vipavska. Res pa nekateri, ki jih ni
tako veliko kot pa so glasni, menijo, da je en totalitarizem boljši in naš. S
tem se demokrat ne more strinjati. Vsi omenjeni -izmi, ki so preganjali,
onemogočali in celo množično ubijali drugače misleče, si ne zaslužijo nikakršne
pozitivne pozornosti, ampak ostro obsodbo.
Intervju je v krajši obliki izšel v prilogi Družine, mesečniku Slovenski čas 25. aprila 2013 (glej).
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)