Umetnik naj v stari prostor vstopi spoštljivo

Vaša priimka kažeta na primorsko poreklo?
“Zgodovinsko gledano, ja. Oba priimka izvirata s Primorske, če pa sežemo še dlje nazaj, gre v obeh primerih za imeni nemških priseljencev. Kaj ni v teh povezavah nekaj značilnega za naš prostor?”
Na kaj konkretno mislite?
“Živimo na področju, kjer se stikajo in seveda mešajo velike geografske, podnebne, jezikovne, kulturne (…) enote, kar vse je podlaga za izjemno pestrost in mnogovrstnost. Ko bi le to imelo več vpliva na našo zavest in način razmišljanja!”
Vrniva se k priimkoma.
“Šorli je priimek iz Baške grape. Po nagrobnih napisih je največ Šorlijev v Koritnici. Ena veja mojih prednikov se je tekom stoletij pomikala proti Tolminski, druga pa po Poljanski dolini proti Gorenjski. Med slednjimi je bil tudi moj ded. Daljni predniki mojega pokojnega moža Matjaža Puca pa so se domnevno najprej naselili na Colu nad Ajdovščino. Možev ded, sicer že rojeni Ljubljančan, je po študiju na Dunaju začel odvetniško kariero v Gorici, se poročil z Goričanko, a se nato v obdobju vse hujšega fašističnega pritiska z družino preselil v Ljubljano in tam nadaljeval s politično kariero.”
Sedaj ste se potemtakem “vrnili” na Primorsko, točneje v Krajno vas na Krasu?

Poseben odnos je imel tudi do Škocjanskih jam?
“Bil je med pobudniki ideje, da bi Škocjanske jame vpisali v svetovno dediščino Unesca. V projektu za vpis je kot član ožje strokovne ekipe opravil levji delež. Začel je tudi s pripravo zakona o zaščiti Škocjanskih jam in bil eden od pionirjev centra, ki se je nato tako lepo razširil. V času po osamosvojitvi je vodil ad-hoc skupino za Škocjanske jame, pa tudi sicer storil veliko za zaščito in promocijo Krasa.”
Pravzaprav nič čudnega, da sta si torej poiskala hišo na Krasu?
“To je pa dolga zgodba. Najina želja je čakala na uresničitev več kot 30 let. Res je, da sva si že v začetku 70-ih let prejšnjega stoletja želela ustvariti dom na Krasu in se zato tudi poročila v Sežani. Skoraj sva že kupila manjšo hišo na robu Tomaja, ko je bil mož vpoklican v vojsko. Ostarela lastnica hiše pa si je v tistem letu premislila - najbrž se je zbala, da se bova obnašala kot kakšna ljubljanska hipija. (smeh) Potem naju je življenje peljalo drugam. Ko pa sva praznovala srebrno poroko, sva se odločila, da greva na kosilo na Kras. Konec maja je tam prelepo - mlado zelenje, pa cvetje, omamni vonji, bleščeča svetloba… Začela sva se tolči po glavi - pa kje sva hodila vsa ta leta! Čeprav nama še ni bilo jasno, kako bova to izpeljala, sva se odločila, da kar najhitreje poiščeva staro, še neprezidano kraško hišo. Šele čez kako leto nama je s pomočjo agencije in prijateljev to tudi uspelo. Hiša, natančneje domačija, saj gre za niz poslopij z borjačem in portonom, na eni strani zaprtim z visokim kamnitim zidom, je bila v obupnem stanju. A zidarska žlica se je še ni dotaknila in upala sva, da je ostala njena duša neokrnjena. Prav na začetku najinega podviga sva se nekoč iz Krajne vasi vračala preko gmajne proti Štorjam in na nebu zagledala, ne eno, ampak tri mavrice! Mavrica je, kot vemo, prastar simbol upanja, pa tudi zaveze. Torej nama je nebo poslalo znamenje, sva se pošalila…”
Obnove pa sta se lotila drugače kot slehernik, ki ohrani staro fasado, notranjost pa preuredi v najsodobnejši tehniki?

“Zmotno je prepričanje, da je le sodobno praktično. Nekoč so bili ljudje zelo iznajdljivi, tudi slabe strani so znali obrniti tako, da so jim bile v prid. Kraška arhitektura je mogoče še bolj kot kjerkoli drugod v Sloveniji povezana z naravnim okoljem. Kraška hiša je zrasla iz gradiva, ki je bili najbolj pri roki, se pravi iz kamna. Naša hiša stoji na skali, ki je vidna tudi od znotraj. V tem je, vsaj upam, tudi nekaj simbolike… Predniki Kraševcev so takrat, ko so postavljali svoja bivališča, kar se da spoštljivo ravnali s parcelami. Zemlja je bila velika dragocenost. Naselja so bila zasnovana strnjeno, se pravi, da so si sosedje krili hrbet pred vetrom. Poleg tega tradicionalno zasnovane hiše dopuščajo možnost izbire - zaprti borjač omogoča intimnost, oken namreč v skupnih zidovih ni, ko pa človek odpre porton, se lahko srečuje z drugimi.”
Na Primorskem se radi pritožujemo nad prišleki, Ljubljančani. A hkrati ste vi dokazali, da Ljubljančan lahko veliko bolje ohrani dediščino kot domačin. Nedaleč od vas je nedavno izginila cerkvena streha iz kamnitih skrl?

Iskanje sožitja med starim in novim je večno vprašanje, ki v cerkvah pride še posebej do izraza. Kot slikarka, ki se posveča vitraju, tudi v stare cerkve postavljate nova barvna okna. Kako vi iščete skladnost s starim?

Kaj pa okolje? Kako je na vas kot umetnico vplivalo različno okolje, saj ste živeli v Argentini, na Češkem in v Iranu?
“Življenjske postaje naše družine je določal poklic mojega moža, diplomata. Argentina je zame prinesla velik in malce nasilen rez v moje slikarstvo. Ravno takrat, ko se mi je zdelo, da sem imela največ dela in naročil, smo se odselili. To je bila odločitev za družino. V Buenos Airesu sem za dve leti skoraj prenehala ustvarjati. Res pa je, da smo tam opravljali pionirsko delo, saj je bilo treba veleposlaništvo vzpostaviti prav od začetka. Tudi sinovoma sem morala stati veliko bolj ob strani, saj sta prišla v dvakratno tuje okolje: špansko govoreče velemesto in mednarodno ameriško srednjo šolo. Takrat sem se bolj posvetila pisanju.”
Kaj vam je prinesla vrnitev v Stari svet?
“Češka je bila zame zaradi bogate kulture zelo navdihujoča. Zlasti me je prevzela tradicija obdelave stekla, srečala pa sem tudi zanimive sodobne avtorje. V Pragi sem še naprej tudi pisala. Zadnja postaja v tujini je bila Teheran, kjer je soprog prevzel vodenje veleposlaništva. Zahtevno in težko iransko okolje me je povsem odvrnilo od slikanja. Sama Perzija pa je seveda nekaj izjemnega. (Izraz uporabljam, ker me novejše ime Iran preveč spominja na ajatole, Mahmuda Ahmedinežada in diktaturo). Dežela, v kateri začutiš korenine naše civilizacije, je na meni pustila neizbrisen pečat. Turizma skorajda ni, zato jo lahko odkrivaš v njeni prvinski obliki. Teheran je sicer ogromno kaotično mravljišče brez posebne lepote, a so zato puščavska mesta ohranila prastaro bivanjsko kulturo tako v stavbarstvu kot v oblikovanju vrtov, notranje opreme itd. Konec drugega leta bivanja pa sem prav v Teheranu zasnovala križev pot za novo kapeli pri sv. Antonu na Viču. In ta križev pot se je potem spremenil v resničnost.” (premolk)
Vam nove življenjske okoliščine velikokrat prekrižajo načrte?
“Leta nazaj, preden sem zaključila slikarsko specialko na ljubljanski likovni akademiji, sem si še predstavljala, da vem, kako bo potekal moj ustvarjalni razvoj. Potem pa je moj mož prvič zbolel za rakom in v ospredje so stopile povsem drugačne skrbi. Ko sta se nama kasneje rodila sinova, sem se nekaj let izključno posvečala družini, za kar mi ni bilo nikoli žal. Edino, kar obžalujem, je to, da zdaj, ko ima starejši sin Martin otroke, nimam več časa zanje; pa še na drugem koncu Evrope živijo. Meni je izkušnja materinstva odprla nove dimenzije, tako v osebnostni, kot tudi ustvarjalni rasti. Sprašujete me, če mi v življenju velikokrat kaj prekriža načrte in me odvrne od umetniške kariere. Mislim, da vam lahko na to odgovorim pritrdilno. Kolikokrat sem se počutila čisto na tleh, ker sem mislila, da je vsega konec. Potem pa se je nekje odprlo okno… Z leti sem spoznavala, kako pomembna v življenju je čuječnost. Bolje od tarnanja nad tem, da ni šlo po naših načrtih, je pogledati okoli sebe in se vprašati, kaj se riše na obzorju in kaj življenje od nas zahteva.”
Je tudi vaša sedanja služba, vodenje visoke šole za fotografijo, tako okno?
“Naša šola za fotografijo je del ljubljanske zasebne Visoke šole za storitve (VIST) . To je prva in edina tovrstna šola pri nas. Gre za prvo bolonjsko stopnjo, torej triletni študij. Projekt je nov, zanimanje za vpis pa veliko. Z mlajšim sinom Juretom, ki je diplomiral na filmski in televizijski akademiji v Pragi (FAMU) in je motor tega projekta, živiva za šolo 24 ur na dan. Mislim, da je bilo zame v trenutku, ko se mi je življenje z moževo smrtjo povsem spremenilo, zelo pomembno, da sem sprejela takšen izziv.”
Nekateri vas opisujejo kot sakralno slikarko. A ta oznaka v našem prostoru ima velikokrat slabšalni prizvok. Kako se počutite v tej obleki?
“Pravzaprav se z vprašanjem klasifikacij niti ne ukvarjam. Zame je prvo povabilo k sooblikovanju sakralnega prostora , ki sem ga dobila pred skoraj 30 leti, bilo velik izziv. Sakralni prostor je povsem drugačen od kateregakoli drugega prostora. Zahteva veliko spoštovanja in posluha, s tem pa resnega študija, tehničnega znanja, obvladovanja večjih dimenzij itd.”
Ali lahko umetnik, ki ni veren, ustvarja sakralno umetnost?
“O tem se je svoj čas v Cerkvi veliko razpravljalo. Čas je pokazal, da nihče ne more avtoritativno deliti ljudi na verne in neverne, tudi (ali zlasti) takrat, kadar sami sebe tako opredeljujejo. Prepogosto se zgodi, da ljudje, ki se imajo za vernike, počnejo stvari, ki so zelo daleč od vere ali povezanosti z Bogom. Po drugi strani pa tudi med ljudmi, ki se deklarirajo za ateiste, naletimo na osebe z izjemno močno etično držo. Duh veje, kjer hoče... Zato imamo deklarirane neverne umetnike, ki so ustvarili izjemne umetnine sakralnega značaja. Eden takih je francoski slikar Pierre Soulages, ki je v srednjeveški opatiji v Conquesu, ki leži na poti sv. Jakoba, ustvaril čudovite vitraje. Očitno je pri srečanju s sakralnim prostorom doživel nekaj posebnega.”
Sakralna umetnost torej ni le klasično upodabljanje Boga in svetnikov?
“Umetnost presega meje klasične ikonografije. Samo upodabljanje verskih prizorov na primer še ne zagotavlja, da bo umetnina vsebovala krščanskega duha. Lahko se zgodi, da ima veliko večjo izrazno moč povsem abstraktna umetnina, ki se nas dotakne s pomočjo barve in svetlobe. Poglejte srednjeveška barvna okna, kako delujejo na dva načina: po eni strani so natrpana z bibličnimi prizori, po drugi strani pa se z univerzalnim jezikom barve in svetlobe dotaknejo vsakega človeka.”
Ali umetniki potemtakem dokazujejo, da se vernost ne meri le po številu obiskov maš ali doslednim izpolnjevanjem pravil določene verske skupnosti?
“Umetnost stremi navzgor. Če je ustvarjalec, pa naj bo slikar, kipar, arhitekt, glasbenik ali literat, pristen, se nagiba k presežnemu. Poglejmo, koliko je po svetu zlorab prav pri izražanju določene pripadnosti. Umetnik more, pa tudi mora, presegati ozke okvire. Naloga umetnikov je, da odpirajo okna tam, kjer jih nihče drug ne vidi.”
besedilo in fotografije: TINO MAMIĆ
opis fotografij (od zgoraj navzdol):
- Veselka Šorli Puc zelo rada ustvarja akvarele. Njene roke v trenutku po tem ko je naslikala cvet za svoje tri vnuke na borjaču pred hišo.
- Veselka v pisarni fakultete.
- Tristoletna kraška hiša je zaživela v novem sijaju.
- Slikarkin atelje.
- Cerkev v Krajni vasi iz časa, ko so jo še krasile kamnite skrle.
- Prva (oziroma točneje ena od prvih dveh) slovenskih božičnih poštnih znamk z detajlom vitraja bovške cerkve Device Marije v Polju (1992).
- Ušesnik na borjaču.
ABC Veselka Šorli Puc
Slikarka in publicistka Veselka Šorli Puc je bila rojena v Kranju (1949). Slikarstvo je študirala na Akademiji za likovno umetnost v Ljubljani pri profesorju Gabrijelu Stupici, podiplomski študij pa pri profesorju Janezu Berniku (1974). Razstavlja doma in v tujini. Največ ustvarja v tehniki akvarela, klasične tempere in vitraja. Več kot 100 njenih barvnih oken najdemo v Ljubljani, Celju, Polzeli, Novem mestu, Bovcu, Celovcu, Toulousu, Torontu in drugod. Detajl njenega vitraja v bovški cerkvi Device Marije v Polju je bil leta 1992 natisnjen na eni od prvih dveh slovenskih božičnih poštnih znamk. Šorli Puc ves čas tudi piše članke in eseje o umetnosti in kulturi. Pri tržaški založbi Mladika je izšel njen literarni prvenec Zgodbe z repom in glavo, pri celjski Mohorjevi družbi pa Ure pasjih dni. Trenutno je predavateljica in predstojnica na Oddelku za fotografijo Visoke šole za storitve v Ljubljani.
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)