Goriški trg pred cerkvijo sv.
Roka v Podturnu je pred stoletjem doživel veliko slavje. Slovesno so
odkrili fontano goriškega rojaka, takrat uradnega arhitekta na egiptovskem
dvoru Antona Laščaka bega. Kljub mednarodni slavi pa Gorica svojemu arhitektu
ni bila naklonjena: v rodnem mestu je tako gradil le, če je – plačal sam.
|
Fontana z obeliskom pred župnijsko cerkvijo sv. Roka, v kateri je bil Laščak krščen |
Anton Laščak (Antonio
Lasciac) se je rodil v furlanski četrti Podturn na naslovu Sv. Rok 95 Petru
Laščaku iz Ročinja in materi Goričanki Jožefi Trampuš. Bil je prvorojenec v
družini devetih otrok. Oče, strojar kož,
ki se je obrti priučil v Gorici, je poslovno sodeloval z Mihaelom Trampušom, se
zaljubil v njegovo hči in po poroki
prevzel njegovo obrtno delavnico.
Na Dunaju izšolani Anton po
diplomi doma ni dobil dela. Pa čeprav se je takrat v mestu kar precej gradilo.
S trebuhom za kruhom se je odpravil v Egipt, kjer si ni zaslužil le precej
denarja, ampak tudi čast: postal je dvorni arhitekt, dobil plemiški naziv beg
(kar ustreza evropskemu baronu). A tudi titule goriških oblasti niso
prepričale, da bi mu zaupale bodisi novo urbanistično zasnovo bodisi cerkev Sv.
Duha. Tudi po koncu prve svetovne vojne ni bilo nič bolje: čeprav je bil
iredentist z dobrimi zvezami v Rimu, Goričanov ni prepričal.
A vendar je Gorica dobila dve
njegovi deli: vilo Rafut (danes na slovenski strani meje) in fontano v
Podturnu. Prvo je zgradil zase in seveda v celoti financiral sam, načrt za fontano
pa je svojemu kraju podaril.
|
Fontano na stoti rojstni dan sredi trga v Podturnu zakrivajo avtomobili |
Fontano so si zaželeli
domačini, ki so sredi trikotnega trga pred cerkvijo sv. Roka takrat imeli
preprosto korito. Na pobudo krajevnega društva za polepšanje okolja v Podtrunu je
nastal odbor za vodnjak. Za idejo so poprosili slavnega rojaka, ki so ga v
furlanščini klicali Toni Sanrocar, ki se je rodil nekaj metrov stran od korita.
|
Namesto tekoče vode fontano krasi - zelenje |
Laščak je najprej hotel, da
bi obelisk fontane izdelali iz rožnatega nubijskega granita, vendar si je potem
iz ne povsem jasnih razlogov premislil. Mladi goriški arhitekt Marco Chiozza, ki dobro pozna Laščakovo delo, pravi, da je v spomeniku zaznati tri vplive, ki so bistveno oblikovali Laščaka kot osebnost in kot umetnika. V monolitu je združil tri kulture: Egipt, rimski trg Sv. Petra z obeliskom in dunajski most Franzensbrücke.Iz kraškega kamna je osemmetrski
spomenik izklesal goriški kamnosek Francesco Podbersig, njegovo ime pa se da še
danes razbrati na vznožju spomenika. 25. aprila 1909 so fontano slovesno
odkrili.
|
Fotografija (lastnik je Simone Lutman) obeliska v času prve svetove vojne |
Danes, po sto letih, fontane
ni več, saj je umanjkala voda. V korita so zasadili rože. Ko te niso suhe in
kadar ni volitev, da bi predvolilni plakati zakrili spomenik, je pogled na
stoletni spomenik kar prijeten. Kljub električnim žicam, ki se pletejo čez trg
in kljub množici parkiranih avtomobilov, ki so iz generacije v generacijo večji
in višji, tako da je spomenik vsako leto malo bolj skrit.
besedilo in fotografije: Tino Mamić
Članek je bil aprila 2009, ob stoletnici odkritja fotnane, objavljen v tedniku Novi Glas
Komentarji
Objavite komentar
Sprejeti bodo samo komentarji brez žalitev in s pravim podpisom (ime, priimek in kraj)